Etusivu

Mannerheim

Pienoiselämäkerrat

Henkilökuvat

Pokkarit

CV

Talvisota

Romaanit

Elämäkerrat

Sota ja vakoilu

Yrityshistoriikit

Äänikirjat

Sivukartta

 

Viljo Laine

Viljo Erik Laine

1908−1977

Robert Brantberg

Sotasankarit

21 suomalaisen

sotasankarin elämäkerta

 

288 sivua ja kuvaliite

Revontuli 2000

Pokkari 2009

Sotasankarti
Robert Brantberg

 

Ylivääpeli Viljo Laine

Laguksen panssarimies

 

Ruben Laguksen panssarijoukot hyökkäävät Aunuksen Karjalassa vuoden 1941 syyskuussa. Prääsän suunnalla on taistelujen yhteydessä ei-kenenkään-maalle jäänyt vihollisen nopea Christie-vaunu ja kymmenkunta erinomaista T-24 -vaunua. Ne pitää pelastaa suomalaisten puolelle.

”Yön pimeydessä lähdimme hakemaan asetäydennystä osasto Lagukselle”, panssarivaunun johtaja Viljo Laine kertoi.

Laineen joukkue pääsee panssareiden luo ja miehet laittavat vaunuja käynnistyskuntoon. Virranjakajia räpelöidään, vaihteistoja yritetään saada päälle jopa rautakangen avulla. Meluahan siitä syntyy. Vihollinen huomaa, että linjojen välillä tapahtuu jotain.

”Onneksi vihollinen tulitti vain suhteellisen keveillä aseilla. Selvisimme ehjin nahoin. Uskon, että ellemme olisi ehtineet juuri oikeaan aikaan, kaverit olisivat vetäneet aseensa omalle puolelleen.”

Vaunut käynnistyivät yksi toisensa jälkeen. Suomalaiset saivat vaunut liikkeelle. Laineella on allaan lähes tuliterä Christie-vaunu, matkamittarissa lukee 104 kilometriä. Muut kymmenen T-24 -vaunua seuraavat.

”Siinä oli tietenkin sotaonnea mukana”, Laine kertoi. ”Heti, kun käynnistysäänet kantautuivat vihollisen korviin, he rupesivat ampumaan raskasta sulkutulta.”

”Hirvittävän kranaattimyrskyn keskellä ajoin oivallista Christie-vaunuani kohti omia linjoja. Tunnetta en osaa edes kuvata. Olihan se tempaus, täydennettiin Laguksen panssarikalustoa.”

 

Tuleva Mannerheim-ristin ritari Viljo Erik Laine syntyi lokakuun 9. päivänä vuonna 1908 Siikaisissa, Satakunnassa, vajaat viisikymmentä kilometriä Porista pohjoiseen. Hänen vanhempansa olivat itsellinen Eerik Alarik Laine ja Amanda Cecilia Laine.

Itsellisellä tarkoitettiin aikanaan maaseudulla asuvaa henkilöä, joka ei saanut elatustaan omasta maanviljelystä. Itsellinen ei ollut vakinaisesti kenenkään palveluksessa.

Viljo Laine meni naimisiin Hilma Elviira o.s. Lehtisen kanssa. Pariskunnalle syntyi kaksi lasta, Juhani Erik vuonna 1932 ja Elvi Helena vuonna 1934.

Laine oli 21-vuotiaana mukana talvisodassa.

”Talvisota oli ankeaa aikaa”, Laine kertoi. ”Maattiin hangissa ja pidettiin torrakkoa itään päin. Toista oli jatkosodassa.”

 

Jatkosodan alussa Laine taisteli 1. jääkäriprikaatiin kuuluvan panssaripataljoonan ensimmäisessä komppaniassa, vänrikki Ränkimiehen panssarivaunussa. Pataljoonaa komensi everstiluutnantti Sven Björkman.

Björkmanin vastalauseista huolimatta panssaripataljoona erotettiin aluksi eversti Ruben Laguksen 1. jääkäriprikaatista, joka sai kesäkuun lopulla käskyn siirtyä Joensuuhun. Panssaripataljoona jäi paikalleen.

 Päämaja halusi käyttää pataljoonaa Karjalankannaksella. Niinpä pataljoona kuljetettiin heinäkuun 2.−3. päivinä Hämeenlinnasta Lappeenrantaan. Björkman pani kuitenkin tuulemaan, hän kirjoitti jopa marsalkalle näkemyksistään isku– ja murtovoimaisen panssariyhtymän toiminnasta. Pataljoona tulisi jälleen alistaa 1. jääkäriprikaatille. Björkman tunsi marsalkan ja kertoi kirjeessään eversti Laguksen olevan samaa mieltä.

 Päämaja joutui antamaan periksi ja pataljoona siirrettiin lopulta Lappeenrannasta heinäkuun lopulla Pieksämäen ja Joensuun kautta Värtsilään. Neljännen armeijakunnan komentaja Paavo Talvela, joka arvosti eversti Laguksen ajatuksia ja etenkin toimintaa, alisti pataljoonan Tuulosjoella perustettavalle osasto Lagukselle.

Lagus oli jääkäriprikaatinsa kanssa lähtenyt hyökkäykseen Jänisjärven pohjoispuolelta jo heinäkuun 10. päivänä. Menestys oli niin huikea, että eversti Ruben Lagus nimitettiin ensimmäiseksi Mannerheim-ristin ritariksi 22. päivänä heinäkuuta henkilökohtaisesta urhoollisuudesta ja suuriin tuloksiin johtaneista sotatoimista.

 

Panssaripataljoonalla oli edessään pitkä marssi. Reitti kulki Värtsilästä Salmiin, matkaa oli lähes kaksisataa kilometriä. Koskaan aikaisemmin ei Suomessa ollut tehty näin pitkää telamarssia. Kärkeen lähti 26. päivänä heinäkuuta panssaripataljoonan 1. komppania.

Aluksi rymisteltiin tunti, jonka jälkeen pidettiin puolen tunnin tauko. Siltoja piti vahvistaa. Everstiluutnantti Björkman joutui vaihtelemaan taipaleiden ja taukojen pituuksia tilanteiden mukaan. Vaunuja piti huoltaa ja liikenne kapeilla teillä vaihteli.

Komppanioitten marssinopeus oli vastaantulevasta liikenteestä huolimatta viisitoista kilometriä tunnissa. Tavoitetta Björkman ei moraalisista syistä edes antanut joukkojen tietoon, koska piti marssia ylipitkänä.

Pataljoona saapui Viteleenjoen länsipuolelle 29.−30.7. välisenä aikana. Panssarikalusto selvisi melko hyvin rankasta marssista. T-26 ja Vickers-vaunut kärsivät polttonesteputkivaurioista ja T-28 -vaunut jarruliinavaurioista. Panssarit olivat kuitenkin siellä missä pitikin.

”Rymisteltiin Konnunsuolta Laatokan Karjalan maisemiin Salmiin”, Laine kertoi. ”Jatkettiin sitä rantatietä sitten vanhalle rajalle. Se oli melko kepeää menoa, mutta Viteleen ja Tuuloksen seutuvilla vastus koveni.”

Silloin oltiinkin jo vanhan rajan toisella puolella.

 

Eversti Sven Björkman alisti panssaripataljoonan 1. komppanian ma­juri Eino Polónin osastolle, jonka tehtävänä oli edetä Aunuksenkaupunkiin. Hyökkäykseen Osasto Polón lähti syyskuun 5. päivänä kello viisi aamulla. Tie oli märkä ja huonokuntoinen.

”Mitä lähemmäksi Aunusjokea tulimme, sitä hurjemmaksi taistelun tahti kävi”, Laine kertoi. ”Vieressä syttyi monta suomalaista vaunua tuleen, mutta meidän vaunullamme oli onnea.”

Laineen vaunu ajoi kohti siltaa. Vihollinen oli sijoittanut panssarivaununsa tien varteen syvyyteen porrastettuna.

”Kun venäläiset näkivät meidät, he avasivat kiivaan tulen”, Laine kertoi. ”Tähtäsin lähintä vaunua ja osuin ensimmäisellä laukauksella. Ajajamme lisäsi vauhtia. ”Se oli hämäyskeino, jolla oli tarkoitus harhauttaa vastapuolta.”

Laine yritti heiluvasta vaunustaan saada seuraavan vihollispanssarin tähtäimeensä, mutta viholliset ehtivät vetäytyä. Laine lähti takaa-ajoon.

”Tulimme kylän laitamille. Huomasin heti viisi panssaria, joiden tykit sojottivat meitä. Jalkaväkeä oli asemissa koko leveydeltä.”

”Olin jo saanut yhden T-24 -panssarin tähtäimeen, kun vihollisen 45-millinen kranaatti läpäisi vaunumme alaosan.”

Ränkimies haavoittui jalkaan ja ajaja käteen. Ränkimies suuttui.

”Aja päin vaan, ei tässä pirukaan auta”, Ränkimies huusi ajajalle. ”Onhan sinulla toinen käsi ehjä!”

Matkaa jatkettiin ja Laine ampui. Tilanne kallistui suomalaisten eduksi. Jalkaväki ylitti joen tukkisumaa myöten ja kylä vallattiin.

”Sain ehjän vaunun alleni ja rymistelin sillä eteenpäin.”

Meno oli suoraan Heinz Guderianin ja Ruben Laguksen salamasotaoppien mukaista.

”Kaikki vastaantuleva nujerrettiin, jollei tykillä niin päälle ajamalla.”

 

Laineen sotaretki suuntautui tilapäisesti pohjoiseen, kohti Prääsää.

”Matka Prääsän suuntaan oli sinänsä jännittävä reissu”, Laine kertoi. ”Melko suuria ja toimintakykyisiä vihollisosastoja ja pensasjoukkoja oli jäänyt suomalaisten selän taakse.”

Laineen joukkue takavarikoi välimaastoon jääneen vihollisen nopea Christie-vaunun ja kymmenkunta erinomaista T-24 -vaunua. Operaatiolla oli suuri merkitys Laguksen joukoille. Vaunut olivat miltei uusia.

”Otimme kaiken kaikkiaan noin kolmekymmentä punapanssaria Laguksen käyttöön tällä hankintamenetelmällä.”

 

Osasto Laguksen kärkijoukot pääsivät kahdessa vuorokaudessa Tuuloksesta tavoitteeseensa Syvärille. Panssariosaston nopeus, itseluottamus ja eri aselajien onnistunut yhteistoiminta oli yllättänyt päämajan.

Kuudennen armeijakunnan komentaja, kenraalimajuri Paavo Talvela perusti syyskuun 7. päivänä majuri Alpo Marttisen johdolla osasto Marttisen, jolle myös kapteeni Kokko Lumpeen panssaripataljoonan 1. komppania alistettiin. Tavoitteena oli Vaaseni ja Syvärin asema.

Laine oli tyytyväinen uuteen Christie-vaunuunsa.

”Kun hutkautti nastan lautaan, niin neljääkymppiä se meni”, Laine kertoi. ”Eihän se ole vauhti eikä mikään maantiellä, mutta lepikoissa se kyllä kyydiltä tuntuu.”

Sää oli edelleenkin huono, vettä tuli kuin aisaa. Vaaseniin johtava tie oli niin liejuinen, ettei siitä ollut autotieksi. Autot vajosivat akseleitaan myöten liejuvelliin. Vain panssarivaunut pystyivät hitaasti etenemään, Laine ei tällä kertaa hyötynyt Christie-vaunun nopeudesta. Suomalaisten etenemistä haittasi lisäksi eri suuntiin kaikenlaisilla vetopeleillä yrittävät pakolaisten pitkät rivistöt.

”Kaikki oli kuravellinä ja meitä seuraavat jääkärit joutuivat kantamaan pyöriä selässään. Yöt olivat säkkipimeitä.”

 

Illalla osasto Marttisen kärki oli päässyt Mäkriänjärvelle. Majuri Marttisen käytössä oli kapteeni Viljo Sarevan jääkäripataljoona 4:n toisen komppanian lisäksi vain kolme panssarivaunua. Marttinen päätti kuitenkin jatkaa hyökkäystä.

”Osaston ensimmäinen tavoite on Kuujärvi, toinen tavoite Syvärin asema. mars!” kuului Marttisen lyhyt ja naseva käsky.

Iltahämärissä osasto lähestyi rankkasateessa ja liejussa kaunista Kuujärven kylää. Myöhemmin illalla sade lakkasi.

”Kuujärvellä kirkas kuu paistoi suoraan silmiimme”, kersantti Ahti Takovaara kertoi. ”Vihollinen näki osastomme selvästi ja tarkka tulitus alkoi. Vaunujen johtajien oli johdettava tulta luukut avoinna.”

”Tuli meille tappioitakin. Hyökkäys epäonnistui, mutta venäläinen oli paljastanut itsensä. Saimme takaa lisää joukkoja ja kello 24 uudelleen kehitelty hyökkäys onnistui.”

Kuujärven kylä puhdistettiin vihollisosastoista ja hyökkäys kohti Syväriä jatkui. Taistelut jatkuivat läpi yön ja Osasto Marttinen saavutti Syvärin Korvan kohdalla 8. päivän aamulla kello 5.05. Laineen vaunu ajoi kärjessä. Matkalla Kuujärveltä Vaaseniin ylitettiin Itä-Karjalan ja äiti-Venäjän raja.

 

”Lopulta eteen avautui mahtava virta, Syväri”, Laine kertoi.

Oli varhainen aamu ja vihollinen vetäytyi yli virran kaikilla mahdollisilla vesikulkuvälineillä.

”Veneitä veteli kohti vastarantaa niin että airot taipui. Kesken kaiken rannasta lähti liikkeelle siipirataslaiva, jonka perässä oli pitkä jono lotjia.”

”Ison mustan siipiratashinaajan vetämät proomut olivat täynnä sotilaita. Hinaajan miehet pelästyivät rannalle saapuvia panssareita ja irrottivat keskellä Syväriä hinausköyden. He yrittivät pakoon rattaat vettä louskuttaen.”

Seurasi harvinainen yhteenotto, suomalainen viholliselta vallattu panssarivaunu ja vihollisen alus. Laineen ensimmäinen laukaus osui antiikkisen aluksen savupiippuun, joka kellahti nurin. Toinen laukaus halkaisi höyrypannun ja alus ajautui vastarannalle. Suomalaiset suuntasivat tulen proomuihin.

 

Osasto Marttinen valtasi pari tuntia myöhemmin Vaasenin, jonka siltaa venäläiset pioneerit eivät olleet ehtineet räjäyttää. Sillan luona jääkäripataljoona 4:n vahvennetun toisen komppanian päällikkö, kapteeni Viljo Sareva kaatui. Tilalle Marttinen määräsi vänrikki Lasse Heikkilän.

Hyökkäys jatkui rautatien suuntaan kohti Syvärin asemaa. Puolilta päivin Marttinen sai kärkeen lisää joukkojaan. Hyökkäys aseman valtaamiseksi alkoi kello 17. Venäläiset puolustivat sitkeästi aseman seutua, mutta joutuivat antamaan panssaroidulle jääkärikärjelle periksi.

Heikkilän johtamaa komppaniaa tuki seitsemän kapteeni Lumpeen panssarivaunua, jotka murskasivat puolustajat poteroihinsa. Asema vallattiin syyskuun 8. päivänä kello 17.45, Muurmannin rata oli katkaistu.

 

”Valtasimme Syvärin ratapihan”, Laine kertoi. ”Se oli täynnä junia. Vieläkin harmittaa, että yksi pitkä ja raskaasti lastattu juna pääsi karkuun. Ammuimme sitä monen panssarin voimalla, mutta sinne se meni.”

Miesten mieli parani, kun he löysivät eräästä toisesta junasta vehnäjauhoja.

”Koko juna oli lastattu pullajauhoilla. Kun siitä saaliista ruvettiin paistamaan räiskäleitä, niin johan riitti paistamista.”

Muurmannin radan katkaisu sai osakseen runsaasti huomiota Euroopan lehdissä ja radioasemilla. Liittoutuneiden Neuvostoliitolle lähettämän avun kuljetukset olivat tästä kohtaa poikki.

Panssaripataljoonan 1. komppania palasi Vaaseniin huoltoa varten. Vaasenissa panssarimiehet saivat käsiinsä suuren votkavaraston. Yllättävä löytö johti siihen, että jatkotaistelut kapteeni Lumpeen panssarikomppanian osalta saivat odottaa vuorokauden verran.

 

Muurmannin radalla liikkuva panssarijuna häiritsi suomalaisten joukkoja.

”Lähdimme tuhoamaan sitä”, Laine kertoi. ”Vastaan tuli kaksi vihollista kädet ylhäällä. He sanoivat, että metsässä oli pari tuhatta kaveria, jotka haluaisivat antautua.”

Laine suostui ehdotukseen.

”Aikaa on kaksi tuntia”, Laine ilmoitti venäläisille. ”Tuokaa miehet tänne panssarivaunun viereen. Ellei kaikki ole täällä siihen mennessä, me jatkamme hyökkäystä.”

Laine odotti aikansa, mutta mitään ei näkynyt. ”Vaikka piti saada parituhatta vankia, niin loppujen ja lopuksi ne kaksi viestinviejääkin katosivat sinne leppäpuskiin. Vähän se suututti ja vielä enemmän se, että panssarijunan tuhoaminen ei sillä kertaa onnistunut.”

Yritys kariutui siihen, että jääkärit eivät käskyistä huolimatta suostuneet jalkautumaan. Kun juna tuli näkyviin, jääkärit ampuivat sitä panssarivaunun kannelta. Useita suomalaisia kaatui.

”Haavoittuneet piti toimittaa hoitoon”, Laine kertoi.

Seuraavana aamuna Laineen joukkue lähti uuteen yritykseen. Yhteistoimintaa oli kerrattu ja nyt operaatio onnistui. ”Ei siitä operaatiosta jäänyt jäljelle kuin panssarijunan rekisterilaatta ja kiskon kappale.”

 

Eversti Ruben Laguksen kärkijoukot ylittivät Syvärin syyskuun 12. päivänä. Kuusi päivää myöhemmin hyökkäys jatkui kohti Latvaa ja Äänisjärveä.

”Se oli risainen tie”, Laine kertoi. ”Heti kun sai ammuttua jonkun T-24:n tieltä pois, niin mutkan takana odotti kenttäpatteri.”

”Ne ampuivat suorasuuntauksella. Minulla oli vaunun ajajana sitkeäpintainen Valtonen -niminen jermu, Parkanosta kotoisin. Hän ajoi täydellä kaasulla tykkien sekaan. Jäi siinä joku tykki ehjäksikin, ne olivat tuliteriä englantilaisia viisituumaisia. Valtonen kaatui myöhemmin.”

”Jatkoimme yhtä päätä eteenpäin. Jos vaunu ammuttiin alta me vaihdoimme vaunua, remontteihin ei ollut aikaa.”

Matka oli muutenkin vaikea, Osasto Lagus eteni liian nopeasti. Lääkintä- ja polttoainehuolto ei liejuisilla teillä pysynyt salamasodan tahdissa.. Välillä piti odottaa voiteluöljyä.

Syyskuun 23. päivän iltana saapui ilmateitse Latvan lentokentälle ensimmäinen kahdeksansadan litran polttoainetäydennys. Kyseessä oli lääkintäeversti Simo Brofeldtin aloite.

”Menomatkalla viedään bensiiniä ja tulolennolla evakuoidaan vaikeimmin haavoittuneet sotasairaaloihin”, Brofeldt oli sanonut Mannerheimille.

Laguksen rymistely kohti Petroskoita pääsi jatkumaan. Pietari Suuren perustama kaupunki vallattiin 1. päivänä lokakuuta.

 

Kersantti Viljo Laine nimitettiin Mannerheim-ristin ritariksi marraskuun 19. päivänä vuonna 1941. Perusteena oli esimerkillisen rohkea toiminta panssarivaunun ja panssarivaunujoukkueen johtajana.

”Edettäessä Petäjäselästä Petroskoihin hän toimi koko ajan joukkueen johtajana ja ajoi etummaisessa panssarivaunussa”, everstiluutnantti Sven Björkman perusteli esitystä. ”Hän tuhosi tällöin henkilökohtaisesti yhden panssarivaunun ja kolme kenttätykkiä. Näin hän vaikutti ratkaisevasti nopeaan etenemiseen.”

”Laineen johdolla tehtiin 30. syyskuuta Petroskoin laidalla onnistunut panssarivaunuhyökkäys, jolloin jalkaväen hyökkäys pääsi etenemään.”

Panssaripataljoonan komentajan perustelut olivat lyhyet, mutta riittivät ylipäällikkö Mannerheimille.

 

Sotien jälkeen Laine toimi autonkuljettajana Raiskion Saha Sarvelalla.

Laineen ensimmäinen vaimo Hilma Elviira kuoli vuonna 1962. Laine meni toisen kerran naimisiin Anni Orvokki o.s. Hietapakan kanssa.

Ylivääpeliksi Viljo Laine ylennettiin vuonna 1968.

”Panssarivaunujen miehistöissä oli sodan loputtua hyvin vähän Mannerheim-ristin vastaanottajia”, Laine kertoi kirjailija Mauri Sariolalle Karvialla 1970-luvulla. ”Muita ristejä tuli sitten liiankin kanssa, niitä puuristejä, eli nimiä kiveen.”

”Siellä makaa näidenkin ympäristöpitäjien kirkkomaissa paljon hyviä ihmisiä, minua parempia. Kyllä se joskus panee miettimään.”

Mannerheim-ristin ritari Viljo Laine kuoli 2. päivänä maaliskuuta vuonna 1977. Hänet on haudattu Karvian vanhalle hautausmaalle.

 

Panssaridivisioona

 

Jatkosodan aikana Suomen panssariyhtymä esiintyi kolmessa eri muodossa. Vuoden 1941 heinäkuussa sotaan lähti vahvennettu 1. jääkäriprikaati, joka joutui alkuvaiheessa Laatokan koillis- ja itäpuolella taistelemaan hampaattomana, ilman panssaripataljoonaa.

Syyskuun alkuun mennessä 1. jääkäriprikaati muuttui voimakkaammaksi osasto Lagukseksi, joka oli suhteellisen monipuolinen panssariyhtymä. Tässä kokoonpanossa panssarit hyökkäsivät Syvärille ja Petroskoihin.

 

Vuoden 1942 kesäkuussa annetulla käskyllä perustettiin Äänislinnassa panssaridivisioona, jota kehitettiin koko jatkosodan ajan. Divisioona toimi ylipäällikön reservinä. Seuraavana vuonna divisioonaan liittyi Waffen-SS:ssä Saksan itärintamalla palvelleita vapaaehtoisia, joilla oli kokemusta moottoroitujen joukkojen johtamisesta ja panssarintorjunnasta.

Vuoden 1944 torjuntataisteluissa panssaridivisioona jaettiin kahteen osaan Laguksen vastusteluista huolimatta. Divisioona taisteli muun muassa Kuuterselässä, Tali-Ihantalassa ja Vuosalmella.

Lapin sodassa divisioona hyökkäsi saksalaisia vastaan Ranuan kautta Jäämerentietä pitkin pohjoiseen.

Panssaridivisioonaa alettiin kotiuttaa vuoden 1944 lokakuussa, Lapin sodan aikana.

 

Teksti: Robert Brantberg 2000, 2009

 

Etusivu

Mannerheim

Pienoiselämäkerrat

Henkilökuvat

Pokkarit

CV

Talvisota

Romaanit

Elämäkerrat

Sota ja vakoilu

Yrityshistoriikit

Äänikirjat

Sivukartta