Etusivu

Mannerheim

Pienoiselämäkerrat

Henkilökuvat

Pokkarit

Sivukartta

Romaanit

Elämäkerrat

Sota ja vakoilu

Yrityshistoriikit

Äänikirjat

 

Antero Havola
Naparetkeilijä

Robert Brantberg

 

Naparetkeilijä

 

Everstiluutnantti

Antero Havolan

elämäkerta

 

 

Antero Havola

Havola hyvästelee Maklak-kissan ennen lähtöään etelänavalle

 

Kuvat: Antero Havolan arkisto

(Kerttu Arnold/Pekka Havola)

336 sivua ja kaksi kuvaliitettä

Gummerus Kirjapaino Oy

Jyväskylä 2008

ISBN 978-952-5170-94-8

Kustannusosakeyhtiö Revontuli

Suomen tietokirjailijat ry:n tuella

Sisältö (PDF)

Henkilöhakemisto (PDF)

Lähdeluettelo (PDF)

Byrd Station (PDF)

Jäinen ansa (PDF)

 

Antero Havola (1911−1998) osallistui neljään sotaan.

Hän suunnitteli asekätkentää Suomen päämajassa.

Hän pakeni punaista Valpoa Ruotsiin.

Hän oli etsintäkuulutettu kymmenen vuoden ajan.

Hän oli Suomen armeijan majuri.

 

Antero Havola oli myös Marttisen miehiä.

Hän oli talvisodankäynnin asiantuntija US Armyssa.

Hän rakensi ydinvoimalaa Grönlannin jäätikölle.

Hän johti USA:n ensimmäistä retkikuntaa etelänavalle.

Hän oli Yhdysvaltain armeijan everstiluutnantti.

 

Antero Havolalla oli vaimo ja neljä lasta.

Hän oli rakastettu perheenisä.

Hänen vaimonsa Annikki joutui odottamaan ja odottamaan.

Hänen poikansa Antti menetti oikean kätensä Vietnamissa.

Hänen poikansa Olli menehtyi liikenneonnettomuudessa.

 

”Havola on itsenäinen ja rohkea päätöksissään ja ottaa empimättä vastuun omista ja alaistensa teoista.” − everstiluutnantti Wolf H. Halsti

 

Kadetti
Antero Havola
1936

Kadetti

1936

Vänrikki Antero Havola ja Harley Davidson 1936

Harley-Davidson

1936

Divisioonan huoltopäällikkö
Antero Havola jatkosodassa
Kiestingin suunnalla

Kiestinki

jatkosota

Antero Havolan
perhe jällleen yhdessä
New Yorkin LaGuardian kenttä 1948LaGuardia

1948

Vastaleivottu majuri
Antero Havola
Grönlanti 1959

Grönlanti

1959

Antero Havola 50 vuotta. Vieressä vaimo Annikki, edessä vasemmalta lapset Olli, Marjatta, Kerttu ja Antti

50 vuotta

1961

 

 Ensimmäinen luku:

 

Etelämanner, torstaina 8. joulukuuta 1960

 

Byrd Station

 

”Onko kaikki valmista?” Yhdysvaltain maavoimien 49-vuotias majuri makaa mietteissään tutkimusaseman vierashuoneen kapeassa punkassa ja yrittää saada unen päästä kiinni. Hänen mielensä on kuitenkin hieman levoton. ”Onko joku pikkuasia ehkä unohtunut?”

On Etelämantereen valoisa kesä, ulkona on hieman pakkasta. Elon mainingit olivat marraskuun lopulla heittäneet majuri Antero Havolan Byrdin asemalle. Vuotta aikaisemmin hänet oli siirretty maapallon toiselta puolelta Grönlannista operaatio Deep Freezen esikuntaan. Hän on viettänyt vaiherikkaan vuoden Etelämantereella ja Yhdysvaltain pääkaupungissa Washington DC:ssä.

Nyt suunnitelmat on suunniteltu. Päätökset on tehty ja niitä on monta kertaa muutettu, traktorit on huollettu ja reet kuormattu. Jopa koeajo oli tehty kuuden mailin päässä olevalle Uuden Byrdin rakennuspaikalle. Huomenna kello 11 aamupäivällä, täsmälleen, kaksi rekijunaa lähtisi Havolan johdolla rymisten ja ryskyen kohti etelänapaa.

Havolalle, pienessä Suomessa kasvaneelle miehelle, tämän tehtävän saaminen oli ollut suuri yllätys. Hän oli ottanut sen myös kiitoksena Grönlannissa rekijunakomppanian päällikkönä suorittamistaan tehtävistä. Työ ja tehtävä olivat tutut, mutta tavoite teki sen erikoiseksi.

Havola tietää olosuhteet. Hän tuntee välineet ja luottaa miehistönsä taitoihin. Mutta hän tietää myös mitä yllätyksiä napajäätikkö tarjoaa. Jääkuilut, korkeat ja kovat nietokset, lumimyrskyt ja maidonvalkeat sumut voivat kuukauden aikana olla heidän vastuksena. Hän tuntee olevansa Luojan kämmenellä.

 

Puolenyön jälkeen oveen koputetaan. Havola vääntäytyy istumaan. ”Sisään!”

Se on retkikunnan päämekaanikko, Chief Petty Officer Walter Davis. ”Herra majuri! Olisi asiaa.”

”Niin? Istukaa toki alas, Chief Davis!”

Miehet istahtavat pienen pöydän ääreen. ”Haluaisin ottaa mukaan vielä kymmenen öljytynnyriä Byrdiin jäävästä traktorijunasta”, Davis sanoo. ”Varmuuden vuoksi.”

Havola katsoo Davisia. ”Pursimies tietää hyvin, että meillä on polttoainetta aivan tarpeeksi ja vähän ylikin. Annoin jo päivällä kieltävän vastauksen.”

Havola olisi voinut tyytyä yliolkaiseen vastaukseen, mutta hän tietää, että pursimies Davis on velvollisuudentuntoinen mies, joka vain haluaa varmistua asiasta. Davis on Byrdin aseman päämekaanikko, joka käytännössä johtaa koko asemaa. ”Te hallitsette erinomaisesti maantiekuljetukset”, Havola sanoo. ”Te osaatte myös rannikko- ja muut vesitiekuljetukset. Minäkin olen sitä mieltä, ettei lisä pahaa tee.”

Davis korjaa asentoaan epämukavalla jakkaralla. Havola jatkaa: ”Mutta maastokuljetuksessa ylikuormitus olisi näissä oloissa suuri virhe. Purevassa pakkasessa raskaan reen jalas ei luista, se vain vingahtelee.”

Havola kertoo lisää kokemuksistaan Suomen ja Vienan sekä Kanadan ja Grönlannin talvioloissa. Pursimies huomaa nyökkäävänsä. ”Sitä paitsi”, Havola sanoo. ”Jos polttoaine kaikesta huolimatta sattuisi loppumaan, meille pudotetaan lisää taivaalta.”

Davis näyttää uskovan hänen puhettaan. Miehet siirtyvät juttelemaan päivän pikkuasioista. Sitten Havola vilkaisee kelloaan, se on yli yksi. Davis huomaa katseen.

”Anteeksi, herra majuri. Että häiritsin näin myöhään.”

”Ei se mitään, Chief Davis. En vielä ole nukkunut silmän täyttäkään.”

”Ei täällä kukaan muukaan ole nukkunut. Jäimme kaikki iltakahvin jälkeen ruokalaan tarinoimaan.”

”Aivan. Antarktiksen Big Eye kurkistelee jokaisen olkapään yli.”

Isolla silmällä Havola viittaa yöttömän yön aiheuttamaan unettomuuteen. Pursimies Davis nousee pöydästä, toivottaa hyvää yötä ja sulkee oven hiljaa.

 

Antero Havola heittäytyy puolipukeissaan vierashuoneen punkkaan ja katsoo vielä kerran kelloa. Kymmenen minuuttia yli yhden, on varmasti jo nukkuma-aika. Sitten tapahtuu jotain sellaista, jota ihminen harvoin saa kokea ja koettuaan ei unohda koskaan. Havola on tietääkseen valveilla.

Vierashuoneen ovi avautuu. Sisään astuvat jo kauan manan majoilla olleet Havolan Arvi-setä Anni-rouvansa kanssa sekä Valtteri-setä ja Elli-täti. Naisväki kulkee edellä, herrat tulevat perässä. Kaikki hymyilevät. Antero Havola aikoo kysyä, missä vielä elossa oleva Valtterin puoliso Aino-täti on? Mutta hän ei ehdi.

Arvi-setä siristää tapansa mukaan silmiään. ”Kyllä sinä Antero etelänavalle pääset. Tulimme vain toivottamaan onnea matkalle!”

Seurue poistuu ikään kuin hiljaa liukuen. Naisväki ensin, kuten olivat tulleetkin. Arvi-setä oli aina antanut erikoisen arvon hyvälle käytökselle. Veljenpoika Antero muistaa usein horjahtaneensa siltä kapealta tieltä. Ovi sulkeutuu ja yölliset yllätysvieraat ovat poissa.

Majuri Havola katsoo kelloaan. se on runsaat 12 minuuttia yli yhden. Hän ajattelee: ”Joka uniin uskoo, se varjoaan pelkää.”

Tämä tapaus on kuitenkin selvyydessään jotain erikoista. Hän toistaa itselleen: ”Tietääkseni olen hereillä.”

Hän on jostain lukenut, että pitkään kestänyt henkinen paine voi oudossa ympäristössä aiheuttaa tällaisia tapauksia. Syy-yhteydet sopivat hyvin. Antero Havolalle tulee rauhallinen mieli. Hän nukahtaa heti.

 

Eurooppalaisissa kartoissa esiintyi jo keskiajan lopulla tuntematon eteläinen manner, jolle oli annettu nimeksi Terra Australis Incognita. Terra Australis piti salaisuutensa vuosisatojen ajan.

1700-luvun puolivälissä kuviteltiin, että Uusi-Seelanti on osa etelämannerta. Tuohon aikaan Englanti ja Ranska tutkivat kilpaa eteläistä valtamerta. Britannian kuninkaallisen laivaston luutnantti James Cook sai vuonna 1768 salaisen tehtävän etsiä tätä tuntematonta mannerta. Virallinen tehtävä oli tehdä tähtitieteellisiä havaintoja Tahitilla. Matkalle lähdettiin Plymouthista elokuun 26. päivänä 106 jalan parkilla HMB Endeavour. Mukana retkellä oli ruotsalainen luonnontieteilijä Daniel Solander sekä hänen sihteerinsä, suomalainen Herman Spöring.

Cook purjehti Madeiran ja Afrikan länsirannikon kautta Rio de Janeiroon, josta matka jatkui Kap Hornin kautta Tahitille.

Tahitista matka jatkui Uuteen-Seelantiin. Kapteeni Cook todisti purjehduksellaan, ettei Uusi-Seelanti ollut osa Terra Australista. Hän lähti purjehtimaan etelään Uuden-Seelannin itärannikkoa.

”Päättelin, että tämä on Eteläisin maa”, kapteeni Cook kirjoittaa lauantaina 10. päivänä maaliskuuta vuonna 1770. ”Meidän pitäisi kyetä kiertää se lännen puolelta, koska meillä on ollut korkea ja jyrkkä lounaisaallokko siltä neljännekseltä puhaltaneesta kovasta tuulesta lähtien. Siitä voisi päätellä, ettei siinä suunnassa ole maata.”

Kapteeni Cook oli kiertänyt Uuden-Seelannin eteläisimmän kohdan. Matka jatkui Australian länsirannikolle, jonne saavuttiin pääsiäisen jälkeisenä torstaina huhtikuun 19. päivänä.  Paluumatkalla perjantaina 25. päivänä tammikuuta 1771 Herman Spöring kuoli punatautiin ja haudattiin mereen.

Seuraavalla matkallaan James Cook lähti vuonna 1772. Hän ylitti eteläisen napapiirin seuraavan vuoden tammikuussa ja löysi muutaman saaren. Mutta hän ei löytänyt itse etelämannerta. Oli vain ahtojäätä. Ehkäpä koko etelämannerta ei edes ollut olemassa?

 

Terra Australis löytyi kuitenkin 1800-luvun alussa. Selvittämättä on jäänyt, kenelle kunnia pitäisi antaa. Vuodelta 1820 on peräti kolme havaintoa. Seuraavan vuoden helmikuussa muuan amerikkalainen hylkeenpyytäjä väitti nousseensa maihin Antarktikselle. Toinen amerikkalainen hylkeenpyytäjä väitti samoin joulukuussa. Vuonna 1823 muuan brittiläinen hylkeenpyytäjä liittyi seuraan.

Yhdysvaltain laivasto mainitsee mielellään luutnantti Charles Wilkesin tieteellisen retkikunnan, joka purjehti Australiasta etelään vuoden 1839 joulukuussa. ”Olemme löytäneet antarktisen maanosan”, Wilkes raportoi.

Brittiläisen meriupseerin James Rossin komentama retkikunta löysi vuonna 1841 meren, joka tunnetaan Rossin merenä. Kapteeni Ross teki matkallaan myös ennätyksen saavuttaessaan 78 leveyspiirin. Ennätys lyötiin vasta kuusi vuosikymmentä myöhemmin.

Etelämanner oli kuitenkin myrskyisän meren takana. Se oli kylmä, luminen ja jäinen. Tuottoisaa valaan- ja hylkeenpyyntiä lukuun ottamatta kiinnostus alueeseen hiipui. Valaanpyynnin merkitystä kuvannee Etelämantereen pohjoispuolella sijaitseva Etelä-Georgian pääkaupunki Grytviken, jonka norjalainen merikapteeni ja Antarktiksen tutkija Carl Anton Larsen perusti valaanpyyntiasemaksi vuoden 1904 syksyllä. Jo ensimmäisenä sesonkina Larsenin yhtiö Compañía Argentina de Pesca pyydysti parisataa valasta. Valaiden rasvasta, lihasta, luista ja sisälmyksistä keitettiin öljyä. Samaan tarkoitukseen käytettiin myös alueella esiintyvää suurta hyljettä, etelänmerinorsua. Pyyntikausi kesti lokakuusta maaliskuuhun. Huippukausina asemalla työskenteli kolmesataa ihmistä.

 

Ensimmäisen maailmansodan kynnyksellä käynnistyi kilpailu siitä, kuka ensimmäisenä saavuttaa etelänavan. Kunnia menee norjalaiselle napatutkijalle Roald Amundsenille, jonka retkikunta saapui etelänavalle torstaina joulukuun 14. päivänä vuonna 1911. Brittiläisen meriupseerin Robert F. Scottin retkikunta saapui etelänavalle viisi viikkoa myöhemmin, torstaina tammikuun 18. päivänä vuonna 1912.

Kun Scott näki Norjan lipun liehuvan etelänavalla, hänelle selvisi, että Amundsen jo oli käynyt paikalla. Scott kirjoitti päiväkirjaansa: ”Pahin on tapahtunut, unelmani ovat murskana. Hyvä Jumala! Tämä on kauhea paikka.”

Scott lähti epäonnen vaivaamalle paluumatkalle. Ilma oli kurja ja miehiä menehtyi matkalla. Kolme jäljellä olevaa miestä, Scott heidän joukossaan, vietti viimeiset päivänsä teltassa lumimyrskyn raivotessa ulkona. Scott kirjoitti hiipuvilla voimillaan kirjeen suurelle yleisölle:

”Otimme riskejä, tiesimme sen. Olosuhteet ovat olleet meitä vastaan. Siksi meillä ei ole valituksen aihetta. Kumaramme Kohtalolle ja olemme päättäneet tehdä parhaamme loppuun asti.”

Kirje päättyy seuraavasti:

”Jos olisimme jääneet henkiin, olisin voinut kertoa tarinan tovereideni pelottomuudesta, kestävyydestä ja rohkeudesta, joka olisi liikuttanut jokaisen englantilaisen sydäntä. Nyt näiden hiomattomien muistiinpanojen ja kuolleiden ruumiidemme on kerrottava tämä tarina, mutta varmasti, aivan varmasti, suuri ja rikas maa kuten meidän, tulee huolehtimaan heistä, jotka ovat meistä riippuvaisia.”

Miesten teltta löydettiin kahdeksan kuukautta myöhemmin. Robert F. Scottista tuli kansallissankari.

1900-luvun puolivälissä valtioiden mielenkiinto etelämannerta kohtaan heräsi uudestaan. Ryhdyttiin valmistelemaan sopimusta Antarktiksen hyödyntämisen periaatteista.

 

Majuri Antero Havola herää levänneenä aamulla kello 7.  Ensi töikseen hän menee ulos säätä vilkaisemaan. Päivä on kaunis ja kirkas. On täysin tyyntä ja pikkupakkanen. Tutkimusretkikunnan jäsenet ovat aseman henkilökunnan kanssa ruokalassa aamiaisella. Miesten hyväntuulisuus loistaa kaikkien kasvoista. Jopa kokki, totisena miehenä tunnettu, paistaa munia, pekonia ja kinkkua hymy suussa. Tämä on hänelle viimeinen aamu vuoden aikana liiankin tutuksi tulleen lieden äärellä. Retkikunnan jäsenillä on ensimmäistä kertaa yllään vaaleansiniset tuulipuserot.

Retkikuntalaisia kiusoitellaan, kuten tapana sotilashenkilöiden kesken on.

”Tulemme mielellämme pelastamaan teidät, kun te ajatte jääkuiluun”, muuan lentäjä sanoo.

”Lupaan heti lähettää pelastuspartion,” aseman radiosähköttäjä sanoo. ”Siis siinä tapauksessa, etten kokonaiseen viikkoon saa teiltä vastausta.”

Miehet nauravat, yhteishenki on hyvä. Retkikunnan jäsenet ovat innoissaan lähdöstä, aseman henkilökunnalle Havolan miesten lähtö ahtaista tiloista on helpotus. Lisäksi retkikunnan lähtö on piristävä poikkeus aseman yksitoikkoisista rutiineista.

Havola hakee aamiaisensa, hörppää kahviaan ja nousee seisomaan. Hän kiittää muutamalla sanalla aseman päällystöä ja henkilökuntaa annetusta avusta. ”Tervetuloa katsomaan lähtöämme kello 11”, hän sanoo. ”Kutsu koskee erityisesti valokuvaajia.”

Kaikki nauravat.

”Viimeinen aamiainen” päättyy ja miehet hajaantuvat. Havola on antanut miehilleen yksityiskohtaiset ohjeet. He ovat valmiit. Havola jää vielä hetkeksi juttelemaan aseman päällystön kanssa. ”Lähtekää saattamaan meitä ensimmäiset viisi mailia”, hän sanoo.

Kutsu hyväksytään ilomielin.

”Me lähdemme tasan kello 11”, Havola jatkaa. ”Liput liehuen.”

Sitten hän kääntyy erään matruusin puoleen. ”Olen laittanut kameraan uuden rullan. Voisitteko ehkä ottaa kuvan Maklakista ja minusta?”

Maklak on Alaskan eskimoiden, jupikkien, kieltä ja tarkoittaa kevyttä ja pehmeää nahkasaapasta. Se on myös Byrdin aseman kissanpentu. Matruusi ottaa kuvan.

 

Havola menee ulos ja kävelee aseman ympäristössä katselemassa väen puuhailua. Taivas on kirkkaan sininen ja hanget säteilevät auringon paisteessa. Kaikki hymyilevät ja toivottavat onnea matkalle. Havaijin laivastoasemalta tullut porukka rakentaa uutta viestiverkkoa. He ovat laittamassa ”maajohtoa” hankeen.

Peruskallio Byrdissä on yli viisituhatta jalkaa jään pinnan alla. Tämän vuoksi maajohtona toimii suuri kupariverkko, joka lasketaan jään päälle. Eräs tiedemiesryhmä on poraamassa reikää mannerjäähän. Parin vuoden päästä he saavuttaisivat peruskallion. Sen ja mannerjään välissä on noin kolmen jalan syvyydeltä vettä. Arvellaan, että mannerjään painokitka aiheuttaa tarvittavan lämmön.

Havolan retkikunnan miehet kulkevat edestakaisin traktorirekijunien ja aseman välillä kantaen pieniä pakkauksia. Kaiken piti olla ”virallisesti” valmiina jo edellisiltana, mutta kokeneena matkailijana Havola tietää nuo viime hetken mietteet ja touhut. Harvoin ihminen on valmis lähtöön. ”Niin kai se on sen viimeisenkin matkan kanssa.”

Kello kymmenen maissa Havola kuulee, miten traktorit käynnistetään aseman toisella puolella olevalla varastoalueella. Hän näkee ja myös kuulee, miten ne ajavat lähtöpaikalle ketjut kolisten. Hieman myöhemmin paikalle ajavat suunnistajat Lumikoillaan ja saattajat Lumikissoineen.

Lumikko, Weasel, on toisen maailmansodan aikana kehitetty neljän hengen kahdella telaketjulla varustettu kevyt amfibiokulkuneuvo. Lumikissa, Sno-Cat, puolestaan on neljällä telaketjulla varustettu hieman raskaampi lumiajoneuvo.

Lumikossa oli myös jäätutka, jonka tarkoituksena oli paljastaa mahdolliset halkeamat jäässä. Siinä oli myös koroke suunnistajaa varten.

 

Yhdysvaltain laivasto rakastaa julkisuutta. On ryhmäkuvien ja henkilöpotrettien vuoro. Kuvia otetaan edestä ja takaa. Aseman koko henkilökunta on saattamassa lähtijöitä, kokkapuheita vaihdetaan. Havola nousee saattajineen ravintolarekivaunuun.

Kello on yksitoista. Lumikko lähtee ensimmäisenä ja rekijunat tulevat rymistäen ja kolisten perässä. Havola päättää vielä viedä raskaan turkkinsa ahtaasta messistä samassa junassa kulkevaan asuntovaunuun. Siellä majuria odottaa yllätys: Hänen tyynyllään nukkuu Maklak, kippurassa kehräten.

Havola juoksee nopeasti traktorille: ”Seis! Seis! Ja tämä katti poistuu junasta.”

Saattue pysähtyy. Käy ilmi, että valokuvan ottanut matruusi ei ollut kissaihmisiä. Hän oli arvellut, että ilmeisenä kissanystävänä Havola antaisi Maklakin tulla maskottina mukaan. Ei antanut.

Havola nousee jälleen messivaunuun ja saattue pääsee jatkamaan matkaa. Hän tarjoaa saattajille kunnon kahvit vastaleivottujen tanskalaisten viinereiden kera. ”Ei päästykään komeasti liikkeelle kello yksitoista”, Havola manailee. ”Mutta ei kai sillä suurempaa väliä.”

Kohta Havola katuu päätöstään jättää Maklak asemalle. ”Siinä tuli virhe. Olen varma, että koko maailma olisi henkeään pidätellen seurannut pääseekö kissa etelänavalle. Eihän yhdentoista miehen kohtalosta niin väliä ole.”

Sitten Havola naurahtaa: ”Olihan tuo meille kaikille huvittava välikohtaus. Niin varmaan Maklakillekin.”

On mukava rupatella auringonkiloisen hangen lipuessa ohi. Keli ja lumiolosuhteet ovat ihanteelliset. Vähän pehmyttä lunta kovan pinnan päällä, maasto on tasainen kuin pöytä. Tunti vierähtää nopeasti ja saattajien on käännyttävä takaisin.

”Olette pojat valinneet hyvin helpon tavan kuuluisuuden saavuttamiseksi”, eräs saattajista sanoo.

Samassa Havola näkee kuljetuskoneen laskeutuvan Byrdiin. Hänelle välitetään radioviesti, jonka mukaan heidän esikuntapäällikkönsä, Yhdysvaltain merivoimien kapteeni Jack A. Eady, oli tullut heitä hyvästelemään.

”No, näkihän kuitenkin ilmasta meidän komean lähdön!”

Vuoden kestäneen suunnittelun jälkeen Havolan retkikunta on matkalla etelänavalle. He ovat aukaisemassa ihmisen ennen kulkematonta tietä. ”Lentokone on monta kertaa lentänyt Byrdistä navalle”, Havola sanoo. ”Mutta siitä huolimatta: tutkimusmatkalla me olemme. Harvoilla ihmisillä on enää tilaisuus omin silmin katsella ennen näkemättömiä maisemia maan pinnalla.”

Muistorikas vuorokausi on loppumassa. Retkikunnan jäsenet tietävät, ettei aurinko suinkaan aina paista Etelämantereella. Mutta he ovat fyysisesti ja henkisesti valmiit, tuli mitä tuli.

 

Vakavia traktorionnettomuuksia oli tapahtunut amerikkalaisille Etelämantereella. Tammikuun 1. päivänä vuonna 1956 traktori vajosi jään läpi McMurdossa ja kuljettaja kuoli. Samoin kävi kuljettajalle, joka saman vuoden maaliskuun 5. päivänä oli kuljettamassa traktoria Little Americasta rakenteilla olevalle Byrdin asemalle. Traktori syöksyi railoon.

Weasel vajosi jään läpi tammikuun 14. päivänä vuonna 1957 Hut Pointissa, joka sijaitsee Rossinsaarella McMurdon aseman lähellä. Myös tässä onnettomuudessa kuljettaja menehtyi.

Havolan retkikunnalla on matkaa edessäpäin yli 800 mailia ennen kulkematonta taivalta. ”Saman verran kuin on matkaa Hangosta Petsamoon”, Antero Havolalla oli tapana muistuttaa.

Teksti: Robert Brantberg 2008

Etusivu

Mannerheim

Pienoiselämäkerrat

Henkilökuvat

Pokkarit

Sivukartta

Romaanit

Elämäkerrat

Sota ja vakoilu

Yrityshistoriikit

Äänikirjat

 

website metrics