Börje Brotell ja Sturm SA-kuva |
21 suomalaisen sotasankarin elämäntarina. 288 sivua ja kuvaliite |
|
240
sivua suurikokoinen,
kuvitettu |
Panssariluutnantti Börje Brotell
Olin siellä vain töissä
Keskiviikkoaamu valkenee sateisena
Karjalankannaksella heinäkuun 12. päivänä vuonna 1944. Puna-armeijan rajua
suurhyökkäystä on kestänyt toista kuukautta.
Viisi vihollisen T-34 Sotka-panssarivaunua on Vuosalmella
murtautunut suomalaisten linjojen läpi. Sotkat lymyävät metsäsaarekkeessa.
Kaksi suomalaista Stu-40 Sturm-rynnäkkötykkiä
väijyy punapanssareita läheisessä metsärinteessä.
– Kuulin, kun Sotkien
moottorit starttasivat, luutnantti Börje Brotell sanoo.
Brotell oli vuoden 1944
kesällä nuori ylikersantti ja joukkueenjohtaja, panssarivaunun päällikkö.
– Päästin ensimmäisen
vaunun sadanviidenkymmenen metrin päähän ja annoin tulikomennon, Brotell
jatkaa. – Sotka pysähtyi siihen. Seuraavat vaunut näkivät mistä suuliekki tuli,
vaunumme naamiointi oli lentänyt pois laukauksen jälkeen. Kaksi vaunua suuntasi
tykkinsä meihin.
Ensimmäinen laukaus jäi
lyhyeksi, se osui Brotellin vaunun alle. Etupää nousi räjähdyksen voimasta
jonkin verran ylös ja laski takaisin.
– Samalla me jo
ammuttiin sekin Sotka romuksi. Seuraavakin vaunu ampui meitä kohti, mutta ne
ampuivat liikkeestä eikä niillä ollut vakaajia. Laukaukset menivät sekä alle
että yli.
– Ammuttiin tuleen
kolmaskin vaunu. Siitä oma jalkaväki otti vangiksi politrukin.
Vuosalmella vänrikiksi ylennetyn Börje Brotellin Stu-40-vaunun ampuja, korpraali Olli Soimala, täräytti
yhdennentoista ja samalla viimeisen punapanssarinsa. Näin sanotaan virallisissa
tilastoissa.
Todellisuudessa
Brotellin vaunu pysäytti kesällä 1944 ainakin viisitoista vaunua. Kyseessä on
joka tapauksessa kiistaton Suomen ennätys.
Majuri Eric Åkermanin
rynnäkkötykkipataljoona oli heinäkuun 13. päivään mennessä Vuosalmella tuhonnut
kaksikymmentäneljä punapanssaria. Kaiken kaikkiaan pataljoona tuhosi vuoden
1944 kesällä 87 vihollisvaunua.
Suomalaiset menettivät
näissä taisteluissa kahdeksan saksalaisvalmisteista rynnäkkötykkiä.
Waffen-SS
Tuleva panssariluutnantti Bror Börje
Brotell syntyi helmikuun 3. päivänä vuonna 1922 Turussa. Isä Bror Hugo Brotell
oli kotoisin Pohjanmaalta ja äiti Iida Helena o.s. Virtanen Varsinais-Suomesta.
Börje kävi Turun lyseota
ja liittyi suojeluskunnan poikaosastoon vuonna 1937. Talvisodassa hän toimi
muun muassa suojeluskunnan lähettinä.
Vuonna 1941 Brotell lähti
vapaaehtoisena Saksaan. Danzigin, nykyisen Gdanskin, kautta tie johti
Viking-divisioonan suomalaispataljoonan Die
Finnishe Freiwillige Batallion der Waffen-SS konekivääriampujaksi.
Brotell haavoittui
Kaukasuksella elokuun 15. päivänä vuonna 1942. Räjähtävä luoti osui oikeaan
reiteen. Hänet kuljetettiin hoitoon Puolan kautta Itävaltaan. Toipumislomalla
hän oli Suomessa.
Brotell palasi Saksaan Junkerschuleen, jossa hän sai
upseerikoulutuksen. Koulutus keskeytyi, kun marsalkka Gustaf
Mannerheim kutsui miehet takaisin Suomeen. Vuoden 1943 lokakuussa
Brotell liittyi kenraalimajuri Ruben Laguksen panssaridivisioonan vasta perustettuun
rynnäkkötykkipataljoonaan.
Piiskan kranaatti
Vuoden 1944 kesäkuussa
rynnäkkötykkipataljoona oli Karjalankannaksella.
Kenraaliluutnantti Taavetti Laatikainen antoi käskyn
panssaridivisioonan irrottamisesta Kuuterselästä torstaina 15. päivänä
kesäkuuta kello 9.50. Rynnäkkötykkipataljoonan 2. komppanian päällikön,
kapteeni Werner von Troilin vaunu numero 1 ja ylikersantti Brotellin vaunu
numero 10 olivat erään tien vieressä. von Troil seisoi vaunustaan viiden metrin
päässä ojassa ja ajaja, kersantti Tauno Haikka lähempänä vaunua.
Brotell ryhtyi
selvittämään tilannetta esimiehelleen. Ehkä pahin vihollinen oli kiintopallo
tulenjohtajineen? Venäläiset liikehtivät läheisen kylän harjanteella
vilkkaasti. von Troil päätti, että vaunut 1 ja 10 jäävät siihen asemiin.
– Olin ottanut 4−5
askelta kohti vaunuani kun vihollisen piiskan kranaatti räjähti takanani,
Brotell sanoo. – Lensin nurin ja näin von Troilin makaavan ojanpenkkaa vasten
ja potkivan. Hän oli haavoittunut päähän erittäin vaikeasti.
– Vatten, von Troil
sanoi tuskin kuultavalla äänellä.
– Vettä hän sai
kenttäpullostani, Brotell sanoo. – Sidoin hänen päänsä niin hyvin kun osasin.
– Kersantti Haikka
kaatui samasta kranaatista. Samassa komentovaunu sai osuman ja ainakin tela
katkesi siitä. Se oli pakko jättää. Vihollishyökkäys oli alkanut ryminällä. von
Troil menehtyi vammoihinsa matkalla kenttäsairaalaan.
Seuraavan päivän iltana, perjantaina 16. kesäkuuta kello 22.00, punatykistö aloitti voimakkaan keskityksen ja pitkäputkiset T-34-vaunut, Sotkat, ilmestyivät jalkaväkirykmentti 5:n eteen. Tukena rykmentillä oli neljä Sturm-vaunua, joukossa myös Brotellin vaunu numero 10. Sturmit panivat tuulemaan, ensimmäinen Sotka ammuttiin tuleen.
– Kyllä minä siihen
ensimmäisenä osuin, Börje Brotell vakuuttaa. – Mutta sitten luutnantti Mauri
Kiuasperä, ensimmäisen joukkueen johtaja, joka oli minun takanani, sanoi, että
myös hän osui siihen. Kolmaskin vaunu oli saanut osuman vihollisvaunuun.
Vedettiin pitkällä tikulla kuka sen saa nimiinsä ja voitto meni Kiuasperälle.
– Miehistöni protestoi,
mutta minkäs teet? Olin silloin vielä ylikersantti ja minulle sanottiin, että
annoit periksi esimiehelle.
Brotell ylennettiin
vänrikiksi heinäkuun 18. päivänä.
Vaunu pysähtyi siihen
– Yöllä kesäkuun 25. päivänä annettiin
käsky vallata Tali takaisin, Brotell sanoo. – H-hetki oli muistaakseni 1.15
aamuyöstä.
– Lähdimme neljän tien
risteyksestä liikkeelle kohti Talia. Leitimojärven luona meitä tuli vastaan
venäläinen panssariprikaati. Näin ensimmäisen vaunun nousevan mäelle
kolmensadan metrin päässä.
Brotell antoi
pysähtymiskäskyn ja lataajalle ytimekkään määräyksen: panssarikranaatti.
– Ampujalleni sanoin,
että odotetaan niin kauan että tykin koko torni näkyy, oli sovittu että
ammutaan sen juureen.
Brotell antoi
tulikomennon ja ensimmäinen vaunu, venäläinen rynnäkkötykkivaunu ISU-152, pysähtyi siihen. ISU-lyhenteestä
kaksi ensimmäistä kirjainta tulevat nimestä Iosif Stalin. Tykin kaliiperi oli
järeät 152 millimetriä.
– Luukku aukeni ja
sieltä tuli mies ulos, Brotell sanoo. – Sanoin, että jäädään hetkeksi
odottamaan tuleeko sieltä lisää. Kun ei lisää näkynyt tulevan päätin lähteä
varovasti eteenpäin, todennäköisesti sieltä ilmestyisi lisää vaunuja.
Tuhotun vaunun oikealla
puolella oli varmistusvaunu, jonka putki osoitti Brotellista vaunusta poispäin.
– Ammuimme sen. Siihen
tuli viisi vaunua yhteen rypäleeseen. Jokaiseen saimme osuman.
– Leitimojärven tieosuudella oli noin
neljäkymmentä panssarivaunua, Brotell sanoo. – Sovin ampujan kanssa, että yritämme
ampua takimmaisia vaunuja ja suluttaa vaunut siten, että osa vaunuista jäisi
näiden tuhottujen vaunujen ja takimmaisten vaunujen väliin nalkkiin. Tieltä ei
voinut poistua, maasto oli niin vetistä, että vaunut olisivat jääneet kiinni
siihen.
– Pyysin pioneereja
radiolla eteen raivaamaan tietä, mutta vastausta en saanut. Kun me vielä olimme
tuhonneet kaksi vaunua, lataaja Armas Launikko ilmoitti, että panssarikranaatit
ovat loppu.
Brotell oli kuormannut
vaununsa täyteen sirpalekranaatteja.
– Oletin, että meillä on
enemmän elävää voimaa vastassamme, Brotell sanoo. – En odottanut, että
panssareita olisi ilmestynyt näin paljon. Ilmoitin radiolla, että siirryn
ammustäydennykseen. Määräsin joukkueen varajohtajan kärkeen.
Brotell ajoi töpinään
vajaan kilometrin päähän. Hän otti vaunun täyteen ammuksia, jopa lattialle
lataajan ja ampujan jalkojen väliin.
– Sirpalekranaatteja ei
voinut ottaa, koska ne olisivat voineet räjähtää. Panssarikranaatteja kyllä
uskalsi ottaa.
Viisi vaunua
– Kun tulin kärkeen, ohitin komentajan
vaunun jossa oli tykistön tulenjohtajana eräs luutnantti, Brotell sanoo. –
Pääsin vaunun ohitse ja eteen. Samalla takana räjähti. Kun katsoin peilistä
taakse, huomasin että vaunu oli saanut osuman ja luutnantti, tykistön
tulenjohtaja, meni pieniksi palasiksi. Yksi panssarimies kaatui ja kaksi
haavoittui vaikeasti. Oli se surkea näky.
– Ajoin uudelleen
kärkeen ja tuhosimme vielä yhden vaunun.
– Taistelu kesti
kaksikymmentä tuntia ja venäläiset vaunut vetäytyivät suorastaan pelokkaina
paikalta. 24 vaunua oli tuhottu ja yksi oma vaunu sai osuman.
– Sen jälkeen jokainen
vaununjohtaja sai ilmoittaa kuinka monta vaunua oli tuhonnut. Sain viisi vaunua
kahdeksasta kirjoihin.
Mutta ei siinä kaikki.
Brotellin vaunun tilille tuli myös venäläinen haupitsi.
– Se liikkui
sivusuunnassa lähes tuhannen metrin päässä meistä. Hevoset vetivät haupitsia
ja kolmekymmentä miestä marssi sen perässä. Aloitimme sirpalekranaateilla,
ensin hevosista ja sitten miehistä ja lopuksi tuhottiin panssarikranaatilla
haupitsin lavetti.
Portinhoikassa Brotellin vaunu ampui
torstaina kesäkuun 29. päivänä kaksi T-34-vaunua kuudensadan metrin
etäisyydeltä. Ne paloivat molemmat ja jäivät viholliselle. Vuosalmella Sturmit
menivät asemiin tiistaina heinäkuun 11. päivänä.
– Olin saanut kolmannen
vaunun joukkueeseeni, vaunun johtajana oli ylikersantti Pentti Rissanen,
Brotell sanoo. – Huomasin, että Rissanen ammuskelee erääseen kanjoniin ja
ihmettelin mitä siellä tapahtuu.
– Kanjonissa oli Sotka.
Ajoin Rissasen vaunun viereen katsomaan ja näin, että hän aina ampui Sotkan
ohi. Sanoin ampujalle, että ammutaan me tuo vaunu. Osuimme ensimmäisellä
laukauksella.
– Kysyin Pentiltä, että
miten sinä noin ammuit viereen, oletko mahdollisesti kolauttanut tykin
johonkin?
– Kyllä, se otti vähän
puuhun kiinni, Rissanen vastasi.
– Mene varikolle
suuntaamaan tykkisi uudelleen, Brotell määräsi.
Seuraavana yönä heinäkuun 12. viisi
venäläistä Sotkaa, T-34-vaunua 85 millimetrin putkella, oli ajanut suomalaisten
asemien läpi erääseen metsäsaarekkeeseen.
– Sain käskyn tuhota
vaunut, Brotell sanoo. – Katsoin parhaaksi asettua meidän asemiemme ja erään
toisen metsäsaarekkeen väliin. Ajattelin että vaunut pyrkivät omalle puolelle.
– Oli sateinen aamu.
Kuulin, kun moottorit käynnistyivät. Kun venäläiset vaunut starttaavat niin sen
kuulee pitkälle ja musta savupilvi nousee. Vaunut lähtivät liikkeelle. Annoin
ensimmäisen vaunun tulla niin lähelle kuin mahdollista, kolmensadan metrin
päähän, ja annoin tulikomennon. Vaunu pysähtyi siihen.
– Silloin seuraavat
kaksi vaunua näki mistä suuliekki tuli. Vaunumme oli tosin naamioitu, mutta
naamiointi lensi pois heti laukauksen jälkeen.
Sotkat suuntasivat
tykkinsä kohti Brotellin Sturmia.
– Ensimmäinen laukaus
osui vaununi alle, vaunun etupää nousi jonkin verran ylös ja laski takaisin
mutta samalla me jo ammuttiin seuraava vaunu ja sitä seuraava. Sekin ampui
meitä kohti, mutta kun ne ampuivat liikkeestä molemmat eikä ollut vakaajia niin
ne ampuivat sekä yli että alle.
Kaksi muuta
metsäsaarekkeessa olevaa vaunua jalkaväki tuhosi panssarinyrkeillä.
Väkivaltaista tiedustelua
Brotellin joukkue joutui Kannaksella
myös tekemään väkivaltaisen tiedustelun naapurin puolelle.
– Me ajoimme linjojen
läpi noin kilometrin verran. Määräsin joukkueen varajohtajan kärkeen. Itse
tulin perässä 30 metrin päässä. Ohitimme metsäsaarekkeen ja sen toisella
puolella venäläiset sotilaat olivat kaikessa rauhassa levossa.
– Ammuimme
sirpalekranaateilla tätä elävää materiaalia ja siellä tuli melkoinen pakokauhu,
kuka minnekin päin yritti juosta ja paeta. Sitten ilmestyi pari panssarivaunua
ja joukkueemme varajohtaja sai osumat niihin. Sen jälkeen katsoin että tehtävä
oli suoritettu ja vetäydyimme taakse.
– Sain kerran määräyksen lähteä
kahdella vaunulla tukemaan yhtä ISU-152-sotasaalisvaunua Leitimojärven luona,
Brotell sanoo. – Miehistöllä oli aikaa kaksi tuntia tutustua tähän vaunuun.
– Tiedettiin, että erään
tienmutkan takana oli kaksi venäläistä vaunua kaivautunut asemiin. Oli määrä
tuhota ne. Sanoin ISU-152:n luutnantille, että yritetään yllätystä. Ajetaan
hiljaa. Kun nähdään vaunut, avataan tuli.
Brotell seurasi
kolmekymmentä metriä jäljessä kahdella vaunulla. ISU-152 avasi tulen oletettua
maalia kohden metsäsaarekkeen läpi vähän ennen tien mutkaa.
– Näin se paljasti
itsensä, Brotell sanoo. – Kun se pääsi tien mutkaan tuli kaksi laukausta jotka
osuivat vaunun alaosaan, sillä seurauksella, että luukut aukesivat ja sieltä
tuli ulos kolme miestä. Sitten siihen osui kolmas laukaus ja silloin ajaja tuli
viimeisenä miehenä pois. Miehet haavoittuivat lievästi sirpaleista.
ISU-152 syttyi palamaan
ja siellä oli mahdollisesti vielä kahdeksan 60 kilon ammusta sisällä. Vaunu
saattoi räjähtää, Brotell ei voinut missään tapauksessa yrittää vaunun ohitse.
– Jäin tilannetta seuraamaan
ja niin siinä kävi, että vaunu syttyi ja räjähti. Myöhemmin kuulin, miten
moottorit lähtivät käyntiin ja ajattelin että venäläiset tulevat tietä pitkin
meitä kohden, mutta niin ei käynyt. Ne lähtivät metsätietä koukkaamaan
taaksepäin ja annoin vetäytymiskäskyn takaisin omiin asemiin.
Heinäkuun lopulla taistelut olivat
rauhoittuneet. Brotellille myönnettiin seitsemän vuorokauden palkintoloma.
– Hän on toiminut
erittäin rohkeasti, neuvokkaasti ja oma-aloitteisesti, aluksi vaunun johtajana
ja myöhemmin joukkueenjohtajana Talin suunnan taisteluissa,
rynnäkkötykkipataljoonan komentaja, majuri Åkerman kertoi.
– Brotell vaikutti
ratkaisevasti taistelun tulokseen.
Kannaksen Pohjoismaiden
mittakaavassa suuret panssaritaistelut oli taisteltu, aseet vaikenivat Suomen
ja Neuvostoliiton välillä syyskuun alussa.
Valpo puuttui asiaan
– Sitten tuli Lapin sota ja minulle
sanottiin, että olet vapaa Lapin reissusta, että ei sinun tarvitse osallistua
siihen, Vastasin, että ei, minä haluan mukaan.
– Kun sillat olivat poikki
ja ei ollut ponttonikalustoa eikä muutakaan, niin tavallaan se oli minulle
luojan lykky, ettei tarvinnut ampua entisiä aseveljiä.
Brotell kotiutettiin
marraskuun ensimmäisenä päivänä vuonna 1944.
– Sen jälkeen olin vähän
niin kuin tuuliajolla. Koulu oli jäänyt kesken ja ajattelin lukea kuudennen,
seitsemännen ja kahdeksannen luokan iltaoppikoulussa.
Brotell näki lehdestä,
että Salon sotilaspiirin esikunnassa on avoinna huoltoupseerin vakanssi.
– Siellä oli silloin
komentajana eversti Johan Ravila, esikunta sijaitsi Turussa Humalistonkadulla.
Kävin tiedustelemassa mahdollisuuksia päästä virkaan. Se oli ylimääräinen
virka ja minut hyväksyttiin.
– Minulle ehdotettiin
vuoden kadettikoulun kurssiakin. Olin erittäin tyytyväinen, nyt pääsisin
jatkamaan sotilasuraani. Mutta valtiollinen poliisi tuli väliin ja minut oli
pakko erottaa vuoden 1947 keväällä. SS-joukoissa palvelleet eivät saaneet olla
valtiollisessa virassa.
– Tietenkin olisi
muutaman vuoden kuluttua ehkä ollut mahdollisuus pyrkiä uudelleen mutta en enää
ollut kiinnostunut. Olin saanut siviiliammatin ja työpaikan.
Brotell oli töissä ostajana
Wärtsilässä vuoteen 1968. Vuonna 1970 hän perusti oman liikeyrityksen, jota hän
johti aina eläkeikään saakka.
– Se oli
teknokemiallisia tuotteita maahan tuova firma. Suurimmat asiakkaat olivat
telakat ja Neste.
Brotell meni naimisiin
vuonna 1949. Avioliitosta syntyi yksi lapsi Stig-Olof. Liitto kesti yhdeksän
vuotta, jonka jälkeen tuli ero.
– Olin pitkään
poikamiehenä, kunnes uudestaan solmin avioliiton vuonna 1971. Se oli hyvä
avioliitto, mutta se valitettavasti päättyi. Vaimo sairastui ja kuoli vuonna
1980. Tästä avioliitosta ei ollut lapsia.
Reservissä Brotell
ylennettiin luutnantiksi kahdeksantena päivänä marraskuuta 1956. Brotell on
ollut panssarikillan valtuuskunnan puheenjohtajana ja hallituksen jäsenenä
useamman vuoden. Hänestä tehtiin vuonna 1994 panssarikillan
kunniapuheenjohtaja.
Saksalainen Stu-40 rynnäkkötykki eroaa
tavallisesta panssarivaunusta siinä, että torni on kiinteä. Tykki kääntyy vain
kymmenen astetta molempiin suuntiin. Alun perin rynnäkkötykki oli tarkoitettu
jalkaväen tukiaseeksi.
Tykin teki
ylivoimaiseksi erittäin tarkka saksalainen tähtäysjärjestelmä. Jos tykki oli
oikein suunnattu, sillä ei kaksintaistelussa ammuttu ohi. Miehistön
yhteistoiminta korostui kiinteän tykin ansiosta.
– Olin ylpeä vaunustani
ja etenkin sen miehistöstä, Brotell sanoo.
Tarunhoitoisen vaunun Ps.531-10 Bubin miehistönä oli ajajana
alikersantti Sulo Kauppi. Lataajana oli korpraali Armas Launikko ja ampujana
alikersantti Olli Soimala.
Sturm painaa 23 400
kiloa ja siihen mahtuu 54 ammusta. Lisää ladottiin tarpeen vaatiessa lattialle.
Tykin kaliiperi on 75 millimetriä. Vaunussa on kolmensadan hevosvoiman
bensiinimoottori.
Suomeen tuotiin vuoden
1943 kesällä Saksasta yhteensä kolmekymmentä Stu-40 rynnäkkötykkiä. Toisessa
hankintaerässä vuoden 1944 kesällä rynnäkkötykkipataljoona sai 29 vaunua lisää.
Näistä viisitoista ehti kesän taisteluihin. Saksassa valmistettiin sotien
aikana yli kymmenentuhatta Sturmia.
Vaunut poistettiin
käytöstä Suomessa vuonna 1966.
Teksti: Robert
Brantberg 1998, 2009