Sotaupseerit
21 suomalaisen sotaupseerin
elämäntarina.
288 sivua ja kuvaliite.
Revontuli 1999.
Illalla 18. päivänä marraskuuta vuonna 1942 kuu paistaa
itäisellä Suomenlahdella, sää on puolipilvinen. Tuulta on 1 - 2 boforia ja
aallokko olematon.
Neuvostoliiton miehittämän Lavansaaren satamaan on
röyhkeästi tunkeutunut kolme vanhaa suomalaista moottoritorpedovenettä.
Kello 21.13 johtovene Syöksy
pyrähtää täyteen vauhtiin. Ankkurissa oleva vihollisen 1 760 tonnin tykkivene Krasnoje Znamja avaa konetykkitulen
perä- ja keulakanneltaan.
Valojuovat lentävät hieman Syöksyn ylitse, kuten niin usein
pimeässä on käynyt.
- Kohti savua, kapteeniluutnantti Jouko Pirhonen komentaa. - Hieman oikealle. Suoraan, oikea laukaus!
Torpedo sujahtaa kuilusta.
- Hieman vasemmalle. Suoraan, vasen laukaus!
Toinen torpedo seuraa perässä. Syöksy väistää jyrkästi
oikealle välttääkseen matalikon. Syöksyn perässä tulevan Vinhan päällikkö, luutnantti Aarne
Vuorensaari, ampuu yhden torpedon samaan maaliin. Kolmantena lähestyvän Vihurin päällikkö, luutnantti Kaarlo Kajatsalo, haluaa varmistaa
tuloksen ja ampuu hänkin yhden torpedon.
Seuraa neljä räjähdystä. Krasnoje Znamjan tykit vaikenevat,
alus kallistuu ja uppoaa Lavansaaren satamaan.
Marraskuun 10. päivänä lentotiedustelu oli löytänyt
Lavansaaren satamasta tykkivene Krasnoje Znamjan. Punainen lippu oli suurin Kronstadtin sotasatamasta vuonna 1942
lähtenyt alus. Yli sadan metrin pituisen laivan aseistuksena oli viisi 130
millimetrin tykkiä. Alus osallistui Lavansaaressa uutterasti Suomen
tiedustelulentojen torjuntaan.
17. päivänä marraskuuta komentajakapteeni Jouko Pirhosen
Moottoritorpedovenelaivue saa ytimekkään käskyn.
- Upottakaa Krasnoje Znamja Lavansaaren satamaan.
Laivaston esikunnan tiedustelutoimiston päällikkö,
kapteeniluutnantti Torsti Helinkari,
toimittaa laivueelle yksityiskohtaiset tiedot vihollisalusten sijainnista.
- Pohjoisen horisontin tummassa varjossa Syöksy, Vinha ja
Vihuri onnistuivat kello 21.35 hiipimään sataman suulle, Pirhonen kertoo.
- Kuu oli pilvikerroksen takana suoraan etelässä, joten
näkyvyys satamalahteen oli hyvä.
Satama todetaan kuitenkin tyhjäksi.
Seuraavana päivänä päätetään yrittää uudestaan.
Lentotiedustelun mukaan satamassa on Krasnoje Znamjan lisäksi viisi Fugas-luokan raivaajaa. Tällä kertaa
mukaan otetaan saksalainen nopeakulkuinen miinavene Küsten-Minenboot KM-27. Leutnant
zur See Karnathin tehtävänä on miinoittaa Lavansaaren satamaan johtava
väylä.
Veneet lähtevät liikkeelle Somerista kello 19.30.
- Neljän ja puolen meripeninkulman päässä Lavansaaresta
alensimme nopeutta kahdeksaan solmuun, jotta keulakuohut eivät paljastaisi meitä
liian aikaisin.
Veneet lähestyvät satamaa kiilan muodossa. Johtoveneenä on
Syöksy, vasemmalla Vinha ja Vihuri, oikealla KM-vene.
- Jo kaukaa havaittiin, että satama on vartioitu, Pirhonen
sanoo.
Partio näkee venäläisen vartiomoottoriveneen Peninsaaren ja
Lavansaaren puolivälissä. Kaksi venettä vartioi saaren pohjoispuolella.
Lavansaaren pohjoiskärjessä oleva vartioasema huomaa
lähestyvät veneet kolmen ja puolen meripeninkulman päässä. Asema kysyy vilkulla
tunnusta.
- Suunnitelman mukaan tähän ei vastattu. Kun vartioasema
toisti vaateen, antoi oikealla oleva KM-vene saamansa ohjeen mukaan kirkkaalla
vilkkuvalonheittimellä nopean ja epäselvän vastauksen.
Veneet jatkavat lähestymistään entisellä nopeudella.
- Havaittuaan lähestyvien veneiden ja vartioaseman välisen
viestiliikenteen vihollisen partioveneet luulivat meitä omikseen ja eivät
lähteneet liikkeelle.
Vartioveneiden käsitystä lienee vahvistanut myös, että
lähestyvät veneet pysyivät rauhallisesti suunnassaan. Lisäksi sotasaalisvene
Vihuri oli lähinnä venäläisiä partioveneitä.
Lavansaaren väylällä KM-vene laskee miinansa. Torpedoveneet
kääntyvät satamaa kohti.
- Havaittiin, ettei laivasto-osasto ollut enää ankkurissa
lentotiedustelun ilmoittamassa paikassa keskellä lahtea.
Pirhonen huomaa kuitenkin laiturin pohjoispuolella vaaleaa
savua tummaa metsätaustaa vasten. Oliko kyseessä asumus vai alus?
- Pian erottui iso laivan savutorvi. Siinä lojui ankkurissa
Krasnoje Znamja, joka oli siirtynyt lähemmäksi rantaa. Fugas-raivaajia ei
näkynyt.
Tykkivene on kuin tarjottimella kylki lähestyviä
torpedoveneitä vasten. Johtovene antaa vilkullaan hyökkäyskäskyn.
Veneet pyrähtävät syöksyyn ja laukaisevat torpedonsa.
Vinhan hidas torpedo hypähtää laukauksen jälkeen kaksi
kertaa pintaan ja on vähällä osua Vihuriin, joka torpedoa nopeampana on ehtinyt
sen edelle ja on tekemässä väistökäännöstä. Kajatsalo onnistuu kuitenkin
väistämään tuhoisan törmäyksen. Hän laskee poistuvien veneiden suojaksi
savuverhon.
Ensimmäinen torpedo räjähtää maalissa ja torjuntatuli
lakkaa peräkannelta.
- Kun toinen torpedo noin kymmenen sekunnin kuluttua
räjähti komentosillan kohdalla, lopetti myös keulatykki tulen.
Miehet näkevät kolmannen räjähdyspatsaan. Tilanne käy
selväksi myös sataman ulkopuolella oleville nopeille vartioveneille. Ne lähestyvät
pois pyrkiviä suomalaisveneitä.
- Neljänkymmenen solmun nopeudella Vihuri kaarsi lähelle
idänpuoleista vartiovenettä ja veti savuverhon aluksen keulan eteen. Tämän
suojassa hitaat Thornycroftit
ohittivat vartioveneen.
Myös lännenpuoleinen vartiovenepari avaa tulen, mutta
etäisyys on liian pitkä. Vasta nyt syttyvät Lavansaaren valonheittimet, jotka
aloittavat etsinnän sataman suulla. Valokeilat löytävät veneet, mutta
suomalaiset ovat jo rannikkotykistön ulottumattomissa.
Alukset häipyvät pohjoiseen horisonttiin. Yllätys on ollut
täydellinen. Operaatio on kestänyt kaksikymmentä minuuttia.
Krasnoje Znamja saa neljä osumaa. Alus kallistuu
voimakkaasti ja uppoaa satama-altaaseen.
Krasnoje Znamjan upottaja Jouko Kalevi Esaias Pirhonen
syntyi Sortavalassa 13. päivänä joulukuuta vuonna 1915. Hänen vanhempansa
olivat kauppias Esa Pirhonen ja Hilda Maria o.s. Mikkonen.
Jouko Pirhonen kuului Sortavalan merisuojeluskuntaan
vuosina 1932 - 1934. Hän kirjoitti ylioppilaaksi Sortavalan lyseosta vuonna 1934,
jonka jälkeen hän suoritti asevelvollisuutensa Rannikkolaivastossa. Hän kävi
reserviupseerikurssi 4:n Merisotakoulussa ja koululaiva Suomen Joutsenessa. Reservin aliluutnantiksi hänet ylennettiin
syyskuussa 1935.
Pirhonen kävi Merisotakoulun merikadettikurssin ja suoritti
aliluutnanttioppijakson Suomen Joutsenen seitsemännellä valtameripurjehduksella
1937 - 1938. Aliluutnantiksi hänet ylennettiin purjehduksen alkamispäivänä.
Purjehduksen jälkeen hän sai moottoritorpedovene Syöksyn päällikkyyden.
Torpedovenepalveluksen jälkeen Pirhonen toimi
koulutusupseerina Rannikkotykistörykmentti 1:ssä ja Rannikkotykistörykmentti
3:n Niikanan linnakkeella. Vuoden 1939 toukokuusta Pirhonen oli 4 000 tonnin
panssarilaiva Ilmarisen
viestiupseerina ja panssarilaivueen adjutanttina.
3. syyskuuta lähtien Pirhonen toimi moottoritorpedovene
Nuolen päällikkönä Suomenlahdella. Hänet ylennettiin luutnantiksi.
Talvisota syttyi 30. päivänä marraskuuta. Joulukuun 12. -
13. päivien välisenä yönä Pirhonen johti moottoritorpedovene Iskun päällikkönä
torpedoveneryhmää, joka suoritti miinoituksen Haapasaaren ulkopuolella Kotkan
edustalla. Retki oli vaarallinen, alue oli viiden vihollishävittäjän tykistön
kantopiirissä.
Myöhemmin samana yönä veneet tekivät offensiivisen
miinoituksen Suursaaren edustalle Suomenlahden keskellä. Tähän miinoitukseen
tuhoutui vihollisen Pioneer-tyyppinen
vartioalus.
Merisota tyrehtyi Suomenlahden jäätymisen vuoksi. Pirhonen
komennettiin joulukuun 26. päivänä miinalaiva Suomen päälliköksi. Talven kireinä pakkaspäivinä Pirhonen kävi
torpedoupseerikurssin Helsingin laivastoasemalla.
Talvisodan loppuviikkojen rankoissa torjuntataisteluissa
luutnantti Pirhonen toimi 2. komppanian päällikkönä laivastosta muodostetussa
Pataljoona Aaltosessa Haminan ja Virojoen saaristossa.
Vuonna 1940 Pirhonen meni naimisiin pankkitoimihenkilö Maija-Liisa Tirrasen kanssa.
Pariskunnalle syntyi lapset Jouko Ilmari
vuonna 1940 ja Liisa Marjatta vuonna
1943.
Välirauhan aikana Pirhonen toimi aluksi
moottoritorpedoveneryhmän päällikkönä ja myöhemmin tykistöupseerina
panssarilaiva Ilmarisella.
Jatkosodan alussa Pirhonen toimi ilmatorjuntatykkien
tulenjohtoupseerina Ilmarisella kunnes hänet 3. päivänä syyskuuta komennettiin
1. moottoritorpedovenepuolilaivueen päälliköksi Suomenlahdelle. Laivueeseen
kuului viisi venettä.
Komennus pelasti mahdollisesti Pirhosen hengen, sillä
Ilmarinen upposi 13. päivänä syyskuuta ajettuaan miinaan. Aluksen mukana hukkui
271 miestä.
Suomen puinen ja osittain laho torpedovenekalusto oli
vanhentunut. Saksalaiset aseveljet pudistelivat päitään nähdessään
minkälaisella kalustolla suomalaiset operoivat. Mutta yritystä ei suomalaisilta
puuttunut.
Syyskuun aikana Pirhonen teki yksitoista tiedustelumatkaa
vihollisen hallussa oleville vesille. Syyskuun 22. päivän vastaisena yönä hän
oli Vinha-johtoveneellään jälleen partiomatkalla Suomenlahdella. Vinha oli
Suomessa rakennettu Syöksyn sisaralus.
- Tehtävänä oli Suursaaren sataman tiedustelu, Pirhonen
kertoo.
Kello puoli viideltä aamulla Vinha ja partion toinen
moottoritorpedovene Syöksy olivat noin meripeninkulman päässä Suursaaren
Suurkylän aallonmurtajasta.
- Näimme koillisessa satamaan matkalla olevan
vartioaluksen.
Se oli 800 tonnin raivaaja Trailstschik Kirov.
- Moottoritorpedovene Syöksy lähti heti pyrkimään
hyökkäysasemaan.
Syöksyn päällikkö, sotilasmestari Toimi Ovaskainen, pääsi huomaamatta asemaan noin meripeninkulman
päähän kohteestaan ja lähti hyökkäykseen. Kirov huomasi lähestyvän veneen ja
aloitti tykkitulen. Syöksy ampui kaksoislaukauksen noin 800 metrin etäisyydeltä.
Kirovin perä sai osuman ja alus upposi perä edellä kello 04.45.
Se oli tulevan Mannerheim-ristin ritarin Toimi Ovaskaisen
kolmas upotus.
Johtovene Vinha tiedusteli Suurkylän sataman ja ajoi
Kirovin uppoamispaikalle. Pirhonen sai vangiksi pelastusvyön varassa kelluvan
merisotilaan.
Lokakuun 1. päivänä Suomen lentotiedustelu löysi Suursaaren
edustalta useita aluksia. Siellä oli kaksi Fugas-luokan
uutta 540 tonnin raivaajaa, sukellusvene ja hinaaja proomuineen. Pirhonen lähti
kello 18 Ulko-Tammiosta moottoritorpedoveneillä Nuoli ja Sisu kohti Suursaarta.
Oli kuutamo, mutta sää oli melkein täysin pilvinen. Neljän boforin etelätuuli
oli nostanut ankaran aallokon.
Nuolen päällikkö, luutnantti Kaarlo Kajatsalo, tuleva Mannerheim-ristin
ritari, ja Sisun päällikkö, luutnantti Armas
Alkio, suunnistivat sokkoina kohti Suursaarta. Vesi pärskyi etenkin
teräväkeulaisen Sisun komentosillan yli. Näitä MAS-veneitä kutsuttiinkin “suihkukaivoiksi”.
- Torpedoammunta tällaisessa aallokossa oli näillä veneillä
melkein mahdotonta, mutta hyökkäyspaikalla Suursaari suojasi aalloilta,
Pirhonen kertoo.
- Kahden meripeninkulman päässä saaresta näimme vaalean
savupilven saaren tummaa taustaa vasten. - Pian erotimme kiikareilla kahden
ankkurissa kääntyilevän aluksen profiilit.
Johtovene Nuoli oli edullisessa asemassa kuutamon ja tuulen
suhteen. Pirhonen antoi Nuolelta vilkulla hyökkäyskäskyn Sisulle ja valitsi
maalikseen vasemmanpuoleisen aluksen.
- Maali tiukkasi vilkulla tunnusta ja Kajatsalo ampui kello
21.10 vasemman torpedonsa noin kilometrin etäisyydeltä. Hän ei innostuksessaan
kuitenkaan muistanut poistaa torpedon varmistinta, joka aallokon takia oli
ollut kytkettynä näin kauan.
Toisen torpedon varmistus ei kuitenkaan jäänyt poistamatta.
Se lähti matkaan noin 600 metrin etäisyydellä maalista.
Nuoli irtaantui ja oikean puoleinen raivaaja avasi
tykkitulen kohti alusta. Leikkiin yhtyi Suurkylän sataman pohjoispuolella oleva
ilmatorjuntapatteri ja kevyt rannikkopatteri. Nuoli jäi kuitenkin risteilemään
sataman pohjoispuolella sitoakseen huomion puoleensa ja antoi näin
mahdollisuuden toiselle veneelle hiipiä vihollisen kimppuun.
- Sisun päällikkö totesi maalin keulakulman ja arvioi
aluksen nopeudeksi 15 solmua. Hän ampui ensimmäisen torpedonsa kello 21.12
puolen kilometrin etäisyydeltä.
- Kun luutnantti Alkio väisti oikealle hän huomasi, että
maali olikin ankkurissa. Sen keulaan oli hämäysmielessä maalattu valkoiset
kuohut.
Tarvittiin uusi yritys. Alkio laski savuverhon suojaksi
kiivasta tulitusta vastaan. Hän lähestyi uudestaan ja ampui toisen torpedonsa
kohti aluksen keskilaivaa.
- Kun irtauduimme totesimme kaksi räjähdystä.
Todennäköisesti molemmat vihollisalukset tuhoutuivat. Suursaaren valonheittimet
syttyivät vasta kun olimme turvallisen matkan päässä saaresta.
Marraskuun loppupuolella pakkassäät pakottivat laivueen
siirtymään talviteloille Helsinkiin.
Joulukuussa Pirhonen ylennettiin kapteeniluutnantiksi.
Hänet komennettiin opintomatkalle Saksaan, missä hän toimi puolitoista
kuukautta 4. Schnellboot-laivueessa.
Rautaristin ritarin, kapteeniluutnantti N.
Bätken komentama laivue tukeutui Ostendeen ja Rotterdamiin. Pirhonen
osallistui lukuisiin miinoitus- ja torpedo-operaatioihin Doverin, Thamesin ja
Great-Yarmouthin edustalla.
Eräällä tällaisella matkalla vihollishävittäjä avasi
yllättäen tulen kohti Schnellbootia parinsadan metrin etäisyydeltä. Veneeseen
osui toistakymmentä 40 millimetrin ammusta ja viisi miestä haavoittui. Pirhonen
haavoittui lievästi jalkaansa. Alus pääsi irrottautumaan sumuverhon turvin ja
palasi tukikohtaansa puoleksi vedellä täytettynä.
Kapteeniluutnantti Pirhonen palkittiin 2. luokan Eiserne Kreutzilla, rautaristillä, ja Schnellbootkriegsabzeichenillä.
Vuoden 1942 maaliskuun lopulla kenraalimajuri Aaro Pajari
valtasi Suursaaren takaisin venäläisiltä. Huhtikuun lopulla Pirhonen sai
komentoonsa neljä moottoritorpedovenettä. Kesä ja syksy kului tiedusteluretkien
merkeissä. Retkien aikana oltiin usein tulikosketuksessa viholliseen ja
pommikoneetkin olivat riesana.
Syyskuussa Pirhonen sai komentoonsa koko
Moottoritorpedolaivueen. Marraskuussa upotettiin Krasnaja Znamja.
Tammikuussa vuonna 1943 Pirhoselle myönnettiin Saksan 1. luokan
rautaristi. Maaliskuussa sotilasmestari Toimi
Ovaskainen nimitettiin Mannerheim-ristin ritariksi, kesäkuussa sama kunnia
suotiin Pirhoselle.
- Jatkuvilla partioretkillään kapteeniluutnantti Pirhonen
on aikaansaanut sen, että vihollisen on ollut pakko huoltokuljetuksissaan
turvautua vahvoihin saattueisiin, josta taas on aiheutunut lukuisia miinaan
ajoja, perusteluissa todetaan.
- Hänen hyvää merimieskuntoaan ja erinomaista
ammattitaitoaan todistaa parhaiten se, että hän on kaikki retkensä kyennyt
suorittamaan ilman omia tappioita.
Pirhosesta tehtiin heinäkuussa 1. moottoritorpedolaivueen
komentaja. Hän sai käyttöönsä kuusi Taistoa
ja neljä Jymyä.
Heinäkuun 15. päivänä marsalkka Gustaf
Mannerheim kävi tarkastamassa Pirhosen laivueen Virolahdella.
Kolme uutta Taisto-luokan venettä ajoi marskia kuljettavan veneen ohi.
- Moottoritorpedoveneiden suurimmalla nopeudellaan
suorittama “paraatimarssi” sai vanhan sotamarskin lämpenemään ja tervehtimään
lakkiaan heiluttamalla moottorit mahtavasti jylisten ohikiitäviä veneitä.
Elo-syyskuun aikana laivue hyökkäsi kolmen saattueen
kimppuun ja onnistui upottamaan neljä täydessä lastissa olevaa kuljetusproomua
ja yhden kuljetusaluksen. Näissä hyökkäyksissä käytiin kiivaita tulitaisteluja
vihollisen vartioveneiden kanssa.
- Proomut eivät ole parhaita mahdollisia torpedomaaleja,
Pirhonen toteaa.
- Mutta hyökkäykset tällaisia saattueita vastaan pakottavat
vihollisen jatkuvaan varmistukseen ja raivaukseen. Vanhojen ja hitaiden
sotasaalistorpedojen käyttö näihin maaleihin vastaa myös tarkoitustaan.
Vanhat venäläiset perintötorpedot olivat mallia 1912.
Partioretket ja vihollissaattueiden häirintä jatkui
joulukuulle asti, jolloin veneet siirrettiin talvehtimispaikkoihinsa. Vuoden
1944 talvella Pirhonen oli moottoritorpedoveneupseerikurssin johtajana.
Vuoden 1944 purjehduskausi alkoi toukokuussa. Venäläisten
suurhyökkäys Kannaksella alkoi kesäkuun 9. päivänä. Moottoritorpedoveneet
partioivat ja laskivat pohjamiinoja Kronstadtin lahdella asti.
Kesäkuun 20. päivän vastaisena yönä komentajakapteeni
Sergei Osipovin moottoritorpedoveneet onnistuivat upottamaan saksalaisen uuden
1 300 tonnin Flottentorpedoboot T
31:n Narvin vesillä itäisellä Suomenlahdella. Noin kello 2:n aikaan Pirhosen
laivue löysi eloonjääneet 86 pelastuslauttojen varassa uivaa öljyistä ja osaksi
pahoin haavoittunutta saksalaista. Joukossa oli aluksen päällikkö Peter Pirkham. 105 miestä puuttui.
Pelastustyön aikana suomalaiset joutuivat pitämään loitolla
17 tulittavaa vihollisen vartiomoottorivenettä.
- Pelastustyö oli erittäin raskas urakka, Pirhonen kertoo.
- Naftassa uineet miehet olivat liukkaat kuin ankeriaat. 23 saksalaista oli
haavoittunut ja melkein kaikki sokaistuneita silmiä polttavan naftan takia.
Haavoittuneet saksalaiset vietiin sairaalalaivalle,
siviilissä Ruotsin pääkonsuli Hans von
Rettigin huvialus Seagull II:lle.
Konteradmiral Konrad Böhmer, 9. varmistusdivisioonan komentaja, esitti kiitoksen
suurenmoisesti suoritetuista pelastustyöstä.
Kesäkuun 21. päivänä laivueen johtovene Taisto 1 oli
Oritsaaren eteläpuolella varmistustehtävissä. Tulitaisteluissa Pirhosen alus
sai useita kymmeniä luodin osumia ja lisäksi pommi osui konehuoneeseen. Kansi
repeytyi auki, torpedoheittimet lensivät torpedoineen mereen ja toinen kone
painui pohjan läpi mereen. Konemestari, pursimies Ketonen kaatui, konealiupseeri ja kaksi miestä haavoittuivat.
Polttoainesäiliöistä valuva bensiini syttyi tuleen.
Todettuaan sammutusyritykset turhiksi Pirhonen kutsui Taisto 6:n paikalle.
Miehistö poistui veneestä ja vähän myöhemmin aluksen polttoainesäiliöt
räjähtivät. Taisto 1 upposi. Se oli ainoa Suomen täydellinen torpedovenetappio.
Heinäkuun 18. päivänä Pirhonen ylennettiin
komentajakapteeniksi.
Elokuun 11. päivänä Pirhonen lähti kahdella Taisto-veneellä
kuuden beaufortin tuulessa pelastamaan kadonneen saksalaisen R 79 -raivaajan
miehistöä Hallin vesille Viipurinlahden edustalla. Suomalaiset löysivät
kumilautan ja parin pelastusrenkaan varassa kelluvat 10 miestä. R 70:n
päällikkö, luutnantti U. Brackebusch,
tervehti riemuissaan pelastajiaan.
Aselepo Suomen ja Neuvostoliiton välillä astui voimaan
syyskuun alussa. Aselepoehtojen mukaan kaikkien saksalaisten joukkojen piti
olla poissa Suomesta 14. päivään syyskuuta kello 24 mennessä. Samana yönä
saksalaiset tekivät yllättäen maihinnousun Suursaareen. Laivaston komentaja,
kontra-amiraali Eero Rahola, määräsi
moottoritorpedoveneet maihinnousulaivaston kimppuun.
Pirhonen lähti liikkeelle Kotkasta kello 2 yöllä. Taisto-
ja Viima-veneet torpedoivat useita saksalaisten M-veneitä ja hinaajia.
Upotuksista ei ole varmuutta, sillä vanhojen venäläisten torpedojen pienehkö
lataus ei välttämättä riittänyt Minensuchbootin
upottamiseen.
Saksalaisten ilmoituksen mukaan he menettivät
Suursaari-operaatiossa neljä maihinnousulauttaa, yhden raivaajan, kolme proomua
ja hinaajan. Osan tappioista aiheuttivat rannikkotykistö ja venäläiset ilmavoimat.
Mutta joka tapauksessa saksalaiset alukset poistuivat torpedoveneiden
hyökkäyksen jälkeen.
Maihinnousu-yritys tyrehtyi illalla ja Suursaari jäi
edelleenkin everstiluutnantti Martti
Miettisen haltuun.
- Suursaaren taistelussa merisota sai osaltamme traagisen
päätöksensä, Pirhonen sanoo.
- Sodan kovien lakien alaisina aikaisemmat asetoverit
kohtasivat vihollisina.
Torpedoveneet olivat tehneet voitavansa viimeiseksi
jääneessä meritaistelussaan. Takana oli 204 partiomatkaa. Vuoden 1947 Pariisin
rauhansopimus kielsi moottoritorpedoveneet.
Pirhonen kävi 1940-luvun lopulla sotakorkeakoulun
yleisesikuntaosaston merisotakurssin. 1950-luvun alussa hän toimi merivoimien
esikunnassa ja pääesikunnassa sekä opetti meristrategiaa ja merisotahistoriaa
sotakorkeakoulussa. Komentajaksi hänet ylennettiin vuonna 1956 ja kommodoriksi
vuonna 1961.
Vuonna 1964 Pirhonen nimitettiin laivastolippueen
komentajaksi ja vuonna 1966 merivoimien komentajaksi. Samana vuonna hänet
ylennettiin kontra-amiraaliksi. Vara-amiraaliksi hän yleni vuonna 1971.
Merivoimien komentajan tehtävistä Pirhonen erosi omasta pyynnöstään vuonna
1974. Hän oli viimeinen puolustusvoimien palveluksessa ollut ritari.
Mannerheim-ristin ritari Jouko Pirhonen kuoli maaliskuun
25. päivänä 1996 Espoossa.
Moottoritorpedoveneitä käytettiin Suomenlahdella jo vuonna
1919. Kesäkuussa englantilainen Thornycroftin
valmistama torpedovene upotti risteilijä Olegin
ja elokuussa kahdeksan englantilaista venettä hyökkäsi Kronstadtin sotasatamaan.
Osa veneistä pääsi satama-altaaseen ja onnistui torpedoimaan taistelulaivat Petropavlovskin ja Andrei Pervozvannyin toimintakyvyttömiksi. Lisäksi veneet upottivat
sukellusveneiden emälaivan Pamjat Azovan.
Suomen laivasto huomasi torpedoveneiden käyttökelpoisuuden.
Laivasto osti kaksi moottoritorpedovenettä Italiasta vuonna 1922 ja kaksi
Englannista vuonna 1927. Suomessa rakennettiin lisäksi kolme venettä.
Italialainen MAS-tyyppisen
13 tonnin veneen nopeus oli 25 solmua. 16-metriset veneet olivat hankkineet
mainetta 1. maailmansodan lopulla upottamalla itävaltalaisten panssarilaiva
Wienin Triesten satamassa ja taistelulaiva Szent-Istvanin merellä. Veneissä oli
kaksi torpedoa ja ilmatorjuntakivääri. Voimanlähteenä oli kaksi 250 hevosvoiman
bensiinimoottoria.
Englannissa valmistettu 12 tonnin Thornycroft-alus oli myös
varustettu kahdella torpedoputkella ja it-konekiväärillä. 17 metriä pitkän
aluksen nopeus oli 40 solmua. Suomessa rakennetut veneet valmistettiin
Thornycroftin lisenssillä. Veneissä oli 375 hevosvoiman bensiinimoottorit.
Vuonna 1943 Suomi vastaanotti Italian Baglietto-veistämöltä tilaamansa viisi Hurja-luokan torpedovenettä, joiden nopeus oli 36 solmua. Lisäksi
ostettiin neljä italialaista venettä, jotka kesällä 1942 olivat toimineet Laatokalla.
Näistä muodostettiin Jymy-luokka.
Veneet ylsivät 42 solmun nopeuteen.
Turun veneveistämöllä pari vuotta rakenteilla olleet kuusi Taisto-luokan venettä valmistuivat
heinäkuun alussa. Pirhonen toimi näiden veneiden rakennusvalvojana. Veneiden
nopeus oli 48 solmua.
Kaikissa veneissä oli kaksi torpedoputkea ja 20 millimetrin
tykit, Jymy-luokan veneissä lisäksi 12,7 millimetrin tykki.
Talven 1942 - 1943 aikana kunnostettiin venäläiset
sotasaalisveneet Vasama, Vihuri ja Viima. 16 tonnin metallirunkoiset veneet oli rakennettu vuonna
1942. Alusten nopeus oli 50 solmua.