Sotaupseerit
21 suomalaisen sotaupseerin
elämäntarina.
288 sivua ja kuvaliite.
Revontuli 1999.
On talvisodan toinen päivä. Imatraa lähestyy venäläinen SB-pommikoneiden muodostelma.
Kello 14.10 laivueenkomentaja Gustaf Eka Magnusson
käynnistää Fokker D-21 hävittäjänsä
Immolan lentokentällä ja nousee ilmaan lentueensa kanssa. Suomalaiset ja
venäläiset kohtaavat Imatran yläpuolella.
Kapteeni Magnusson hyökkää äärimmäisenä oikealla lentävää
konetta vastaan ja ampuu pitkin koneen runkoa. Ei mitään vaikutusta. Magnusson
tulittaa koneen oikeaa moottoria, joka alkaa savuta.
Yhtäkkiä Magnusson huomaa, että toinen SB-pommikone ampuu
häntä noin 70 metrin päästä. Magnusson vetäytyy ahdistelijan taakse ja ampuu
koneen tuleen. Kone syöksyy kohti maata.
Magnusson on tehnyt ensimmäisen talvisodan viidestä
pudotuksestaan.
Joulukuun ensimmäinen päivä on voitokas suomalaislentäjille.
Kapteeni Gustaf Eka Magnussonin
taistelunhaluiset Fokker-lentäjät pudottavat taivaalta yksitoista venäläistä
pommikonetta. Vain yksi oma ohjaaja menetetään, hänkin oman ilmatorjunnan alas
ampumana.
Suomalaiset hävittäjälentäjät ovat osoittaneet iskukykynsä,
niukoista hankintamäärärahoista huolimatta. Ansio voitoista lankeaa pitkälti
Eka Magnussonille. Hän oli hakenut ilmasotatietoa Ranskasta ja Saksasta, joiden
ilmavoimien parhaat opit oli sovellettu Suomen oloihin.
Hän oli lisäksi taistellut hävittäjäaseen puolesta
1930-luvulla, ajankohtana, jolloin Suomessa yleisesti oltiin sitä mieltä, ettei
hävittäjillä ole tulevaisuutta raskaasti aseistettuja pommikoneita vastaan.
Magnusson oli eri mieltä.
- Hyvin koulutettua hävittäjäyksikköä ei voida
pommituskoneen torjunta-aseilla estää pääsemästä tehokkaalle
tulitusetäisyydelle ja toteuttamasta aiettaan, Magnusson kirjoittaa Ranskan
opintomatkan jälkeen vuonna 1933.
Vuoden 1938 Saksan matkan jälkeen Magnussonin käsitykset
hävittäjäaseen tarpeellisuudesta vahvistuivat. Saksa oli tuolloin jo saanut
käytännön kokemusta ilmasodasta venäläisiä vastaan Espanjan sisällissodasta.
- Olin varma torjuntahävittäjien tarpeellisuudesta Suomessa
ja myös niiden tehosta, Magnusson sanoo.
Gustaf Erik Magnusson syntyi 8. päivänä joulukuuta vuonna
1902 Alatorniossa. Hänen vanhempansa olivat yli-isännöitsijä Gustaf Leopold Magnusson ja Maria Elisabeth o.s. Häll. Nuorukainen aloitti oppikoulun
Kuopion klassillisessa lyseossa. Hän liittyi kesken koulunkäynnin 3.
jääkärirykmenttiin ja lähti kansalaissodaksi muuttuneeseen vapaussotaan. Hän
osallistui Kuopion, Tampereen ja Viipurin valtauksiin.
Magnusson palasi sotamiehenä koulun penkille. Lopetettuaan
koulunkäynnin hän suoritti asevelvollisuutensa Pohjois-Savon rykmentissä
vuosina 1922 - 1923. Magnusson haaveili lentämisestä ja tuohon aikaan tie
lentäjäupseerin uralle kävi kadettikoulun kautta. Magnusson yleni
kadettikersantiksi vuonna 1925 ja kaksi vuotta myöhemmin ohjaajakoulun jälkeen
lentäjäluutnantiksi. Hän palveli 1. erillisessä merilentolaivueessa vuosina
1925 - 1929, jonka jälkeen hänet siirrettiin ilmavoimien yleisesikuntaupseerin,
majuri Kustaa Sihvon apulaiseksi.
Magnusson yleni kapteeniksi. Hän lähti vuoden 1933
kesäkuussa viiden kuukauden komennusmatkalle Ranskaan hakemaan tietoa
suurvaltojen hävittäjäilmailusta. Magnusson kohensi kielitaitoaan kuukauden
päivät Alliance Francaisin kieliopistossa
ja ryhtyi hommiin. Ranskan ilmailuministeriö määräsi Magnussonin parhaaseen
yksikköönsä, 3. hävittäjärykmenttiin Chateaurouxiin, 265 kilometriä Pariisista
etelään. Sadankahdenkymmenen lentokoneen rykmentti oli puhdas
torjuntahävittäjämuodostelma.
- Nuoremmat lentäjäupseerit olivat yleensä poikamiehiä,
iloisia huolettomia lentäjäveikkoja, Magnusson sanoo.
Nuori suomalaisupseeri noudatti heti Suomen Pariisin
suurlähetystön sotilasasiamiehen, everstiluutnantti V.A.M. Karikosken neuvoa.
- Tarjosin heille päivällisellä lasillisen kukkarolleni
oikeastaan vähän liian kallista samppanjaa, mutta se silotti tietäni
ystävyyteen, joka ei koko komennusaikana rakoillut.
Magnusson toi mukanaan uudet opit Ranskasta. Pian Utin
hävittäjälaivueessa toteutettiin kansainvälisesti korkeaa tasoa olevaa
koulutusjärjestelmää ja kokeiltiin taktisia menetelmiä.
1930-luvun loppupuolella Eurooppa varustautui sotaan.
Suomikin tarvitsi uutta hävittäjä- ja tiedustelukalustoa. Magnusson
komennettiin Hollantiin Schipholin lentokentälle koelentämään Fokkerin D XXI
hävittäjiä ja tiedustelusyöksypommittajia. Koneet ostettiin
lisenssivalmistusoikeuksineen Suomeen, jossa niitä valmistettiin Fokker D 21
-nimellä Valtion lentokonetehtaalla Tampereen Härmälässä.
Sen jälkeen Magnusson lähti Saksaan.
- Tunsin tarvetta täydentää hävittäjätietouttani nousevan
Saksan hävittäjälentäjien parissa, Magnusson sanoo.
Magnusson pääsi tammikuussa 1937 kolmeksi kuukaudeksi
lentämään legendaarisen Punaisen Paronin
nimeä kantavaan Richthofen Geshwaderiin
Döberitzissä. Eskaaderilla oli maan parhaat hävittäjäkoneet, joukossa Messerschmitt BFW-109, jolla edellisenä
vuonna oli saavutettu maailmanennätysnopeus 614 kilometriä tunnissa.
- Kaikilla oppitunneilla vihjaistiin Saksan olemassaolon
riippuvan sen armeijan, myös Luftwaffen,
sisäisestä hengestä ja rautaisesta kurista, Magnusson sanoo.
- Innostus sotamiehestä korkeimpaan esimieheen saakka oli
aitoa. Ihmettelin myös upseeriston, alipäällystön ja miehistön keskeistä hyvää
suhdetta. Jopa vierailevat kenraalit keskustelivat nuorten hävittäjäupseereiden
kanssa tavalla, jota ihailin. Nuoret upseerit esittivät estoitta mielipiteitään
ensimmäisessä maailmansodassa kunnostautuneille veteraaneille ollenkaan
pelkäämättä heidän kauluslaattojensa kenraalinmerkkejä.
Suomeen palattuaan Magnusson sai komentoonsa Hävittäjälaivue
24:n. Fokkereilla aloitettiin pikakoulutus sodan varalta.
Lokakuun 11. päivänä 1939 Fokker-laivue lensi Utista
Immolan lentotukikohtaan torjuntavalmiuteen. Se tarkoitti sitä, että lentäjät
aamuisin kello kuuden ja seitsemän välillä istuivat koneissaan äärimmäisessä
lähtövalmiudessa mahdollisen hyökkäyksen varalta.
Suomella oli kolmekymmentäyksi Fokker D-21 hävittäjää,
joista Magnussonin laivueella lokakuussa oli käytössään kaksikymmentäyksi
kappaletta.
30. päivänä marraskuuta vuonna 1939 kello 9.20 Lentorykmentti
2:n komentaja, everstiluutnantti Richard
Zimbo Lorenz saapui
Hävittäjälaivue 24:n komentopaikkaan. Oven ulkopuolella hän tempaisi pistoolin
kotelosta ja pamautti laukauksen kohti taivasta. Sitten hän kertoi, että sota
oli syttynyt.
Se oli tosin syttynyt kolme tuntia aikaisemmin kello 6.15,
kun puna-armeijan joukot hyökkäsivät Suomeen.
Itse asiassa hyökkäyksestä tiedettiin jo edellisenä
päivänä. Kapteeni Reino
Hallamaan radiotiedustelu oli siepannut salasanoman, jonka
mukaan venäläiselle panssariprikaatille annettiin käsky heti aamulla 30.11.
edetä tykistön tukemana Rautuun Suomen puolelle. Eka Magnussonille
salasanomasta ei hiiskuttu sanaakaan.
Kello 9.25 Fokkerit käynnistyivät ja nousivat
torjuntalennolle kohti Viipuria. Liian myöhään, venäläiset SB-koneet olivat jo
pommittaneet kaupunkia.
Seuraavana päivänä kello 12.05 kirjattiin ensimmäinen
suomalainen ilmavoitto. Luutnantti Jalmari
Vuorela ampui alas venäläisen SB-pommikoneen Viipurin lähellä. Magnussonin
laivueen päivän saalis oli yksitoista pommikonetta. Menetyksiä oli yksi,
kersantti Matti Kukkonen syöksyi
koneineen Viipurinlahteen, oman ilmatorjunnan alasampumana.
Kapteeni Gustaf Magnusson oli ensimmäisten ilmavoittajien
joukossa. Hän ampui FR-99 -koneellaan tuleen venäläisen SB-pommittajan Imatran
yläpuolella iltapäivällä
Magnusson
ylennettiin majuriksi itsenäisyyspäivänä.
Hävittäjälaivue 24:n tiliin kirjattiin talvisodan aikana
137 viholliskoneen pudotusta, joista Magnussonille viisi. Lisäksi
saalisluettelossa on yksi tykistön tulenjohtopallo. Laivue menetti seitsemän
ohjaajaa, viisi upseeria ja kaksi aliupseeria. D-21 Fokkereita Suomi menetti
talvisodan aikana kaikkiaan yksitoista kappaletta.
Vuonna 1940 majuri Magnusson meni naimisiin maisteri Irma Kyllikki Valtamon kanssa. Heille
syntyi kaksi lasta, Rauni Elena
vuonna 1941 ja Laura Eriikka 1946.
Talvisodan jälkeen Suomi osti nopeita ja ketteriä
amerikkalaisia Brewster-hävittäjiä.
Jatkosodan alkaessa Magnussonin laivue oli sijoitettu
Vesivehmaalle ja se joutui heti ensimmäisenä päivänä raivokkaisiin
torjuntataisteluihin. Brewster-hävittäjät pudottivat pelin avauksessa kymmenen
punakonetta ilman omia tappioita.
Kesä-heinäkuun vaihteessa Magnussonin laivue sai
tehtäväkseen suojata kenraaliluutnantti Erik
Heinrichsin Karjalan armeijan hyökkäysryhmitystä Laatokan
koillispuolella ja kenraalimajuri Taavetti
Laatikaisen toisen armeijakunnan ryhmitystä Karjalan
kannaksella. Laivue siirtyi Vesivehmaalta Rantasalmelle.
Kannaksella vihollislentäjät pyrkivät kaikin keinoin
häiritsemään suomalaisjoukkoja. Nopeita pommitushyökkäyksiä sekä raketti- ja
konekivääritulitusta oli vaikea torjua, Brewsterit eivät ehtineet paikalle
Rantasalmelta. Ainoa keino joukkojen suojelemiseksi oli partiointi
rintamalinjalla. Seurauksena oli hävittäjäkahakoita, jotka järjestään
päättyivät Brewstereiden voittoon.
Punalentäjät ottivat tavakseen käydä aikaisin aamuyöllä
Simpeleen seudulla pommittamassa ja tulittamassa jalkaväkijoukkoja. Heinäkuun 9.
päivän aamuyönä Magnusson iski takaisin. Hänen johtamansa Brewster-osasto
yllätti viiden SB-pommituskoneen ja viidentoista hävittäjän sekamuodostelman
jo vihollispuolella. Rajussa ilmataistelussa vihollinen menetti kahdeksan
hävittäjää. Kaikki Brewsterit palasivat tukikohtaansa.
Punalentäjät rauhoittuivat huomattavasti.
Heinäkuun 10. päivänä Erik
Heinrichsin sadantuhannen miehen Karjalan armeija hyökkäsi itään.
Vihollislentäjien toiminta oli olematonta. Vain kaksi pientä ilmataistelua
käytiin, jotka päättyivät suomalaisten voittoon. Suomalaisten
kahdeksankoneisten lentueiden tuki jäi moraaliseksi, maajoukkojen ei tarvinnut
vilkuilla huolestuneina ilmaan. Siellä oli vain suomalaiskoneita.
Heinäkuun viimeisenä päivänä oli Pappa Laatikaisen armeijakunnan vuoro hyökätä itään.
Brewster-laivueen kaikki lentueet lensivät tiivistä suojauslentoa murtokohdan
läheisyydessä. Seuraavana päivänä alkoi ilmataistelujen sarja, joka osoitti
Magnussonin laivueen iskukyvyn. Suomalaisille tuli voittoa voiton perään.
Venäläiset panivat peliin uudet Mig-koneensa, mutta huonolla menestyksellä.
Hyökkäyssodan aikana Magnussonin Brewsterit lensivät muun
muassa Laatokan rannalta Lunkulasta ja Mantsinsaarelta, Nurmoilasta,
Kontupohjasta ja Rukajärven suunnalla Tiiksjärveltä.
Vuonna 1941 Magnusson ylennettiin everstiluutnantiksi.
Vuoden 1942 heinäkuussa laivue siirtyi Karjalan
kannakselle. Siihen mennessä Magnussonin laivue oli pudottanut 227
viholliskonetta.
Kannaksella Magnusson pani tuulemaan. Hän rakensi
ilmavalvontaverkon Laatokalta Kotkaan. Johtoasemilta rakennettiin suorat
puhelinyhteydet laivueen komentopaikkaan, jolloin vihollisen radiotiedustelu ei
päässyt selville suomalaisten aikomuksista. Radioyhteyttä käytettiin vasta kun
taistelukosketus oli saavutettu.
Elokuun puolivälissä alkoi komea voittojen sarja. 14.
päivänä laivue tuhosi yhdeksän Hurricane-hävittäjää
Seivästön eteläpuolella, kaksi päivää myöhemmin laivue kävi Kronstadtin
eteläpuolella ilmataistelun viittätoista Rata-
ja kolmea Mig-hävittäjää vastaa.
Saalis oli yksitoista konetta.
18. päivälle elokuuta sattui laivueen siihen mennessä
suurin ilmataistelu kuuttakymmentä viholliskonetta vastaan Seiskarin ja
Kronstadtin alueella. Vihollinen menetti kuusitoista konetta ja Magnusson
yhden.
31. elokuuta Magnussonin Brewsterit ottivat yhteen
kahdeksan Tšaikan kanssa Lavansaaren
yllä. Vastustaja menetti neljä konetta.
Näiden lisäksi oli muutama pienempi kahakka, jossa kolme
vihollishävittäjää ammuttiin alas. Maailmalla ihmeteltiin suomalaisten
saavutuksia. Kahden viikon aikana Magnussonin laivue pudotti 43 konetta yhden
oman koneen ja lentäjän hinnalla.
Seuraavan talven laivue vietti Suulajärvellä. Kevään 1943
ilmataistelukausi alkoi huhtikuussa, vastassa olivat nyt tehokkaammat koneet,
amerikkalaisvalmisteiset Tomahawkit,
englantilaiset Spitfire-hävittäjät ja
neuvostoliittolaisten ylpeys LA-5.
Huhtikuun 21. päivänä seitsemäntoista koneen
Brewster-laivue pääsi Seiskarin lähettyvillä yllättämään 35 viholliskoneen
sekamuodostelman. Seurasi raju ilmataistelu, johon vihollinen lähetti apuvoimia
Leningradin alueelta. Brewster-lentäjät tuhosivat yhdeksäntoista
viholliskonetta, menetykset olivat kaksi suomalaislentäjää. Brewster-koneet
olivat auttamattomasti vanhentuneita.
Toukokuun 28. päivänä marsalkka Gustaf
Mannerheim saapui Suulajärvelle onnittelemaan laivuetta
viidensadan pudotuksen johdosta. Luvussa on mukana talvisodan pudotukset.
Lentomestari Ilmari Illu Juutilainen 36 voittoa, kapteeni Jorma Joppe Karhunen 30,
luutnantti Hans Hasse Wind 25, vänrikki Lauri
Lapra Nissinen 24, lentomestari Eero Kinnunen 23 voittoa... Kunniakas
luettelo on pitkä.
Kaksi päivää myöhemmin Magnusson määrättiin Lentorykmentti
3:n komentajaksi everstiluutnantti Epe
Nuotion jälkeen. Hävittäjälaivue 24:n sai komentoonsa kapteeni Joppe
Karhunen.
Avukseen lentäjät saivat Messerschmitt G2 -koneita. Lisäksi Magnusson perusti oman
radiotiedusteluyksikön, jonka sieppaamat tiedot heti välitettiin
suomalaislentäjille. Brewsterit pystyivät siepattujen ennakkoviestien
perusteella usein käännyttämään vihollisen pommitusmuodostelmat jo
Oranienbaumin laitamilla takaisin.
Tuli talvi ja kesäkuu 1944. Odotettu ja pelätty
suurhyökkäys alkoi. Päärintamasuunnalla Magnussonilla oli käytössään vain
kymmenen Messerschmittiä, hän oli pyytänyt kahta sataa konetta. Venäläisillä
oli ilmassa jonkin verran enemmän lentokalustoa, kesäkuun 14. päivänä Kannaksen
ilmavalvonta laski ilmassa olevan noin tuhat venäläiskonetta.
Kesäkuun 23. päivänä everstiluutnantti Magnussonille
myönnettiin Mannerheim-risti.
- Talvisodassa ja nykyisen sodan alkuvaiheessa
everstiluutnantti Magnusson osallistui henkilökohtaisesti lukuisiin
ilmataisteluihin ylivoimaista vihollista vastaan ja on ollut täten hyvänä ja
velvoittavana esimerkkinä alaisilleen, perusteluissa todetaan. -
Henkilökohtaisia ilmavoittoja Magnussonilla on kuusi.
Kesän aikana suomalaiskalusto täydentyi 83 uudella
Messerschmitt-109 G6-hävittäjällä. Magnussonin laivue pudotti kesän 1944
torjuntataisteluissa 240 viholliskonetta ja kuusi tähystyspalloa. Laivueen
kokonaisvoitot nousivat 850 koneeseen, hintana oli 32 oman lentäjän menetys.
Saavutus, johon mikään muu laivue maailmassa ei ole kyennyt.
Kaksinkertaisen Mannerheim-ristin ritarin Hasse Windin
tilille pudotuksia kerääntyi peräti 78 kappaletta.
Magnusson ylennettiin vuonna 1944 everstiksi. Hän erosi
vakinaisesta palveluksesta pari vuotta myöhemmin ja siirtyi pankkialalle. Hän toimi
Varkauden, Lahden ja Helsingin Rautatientorin Pohjoismaiden Yhdyspankin
konttorin johtajana, josta hän jäi eläkkeelle vuonna 1959.
Magnusson ylennettiin kenraalimajuriksi 4. päivänä
kesäkuuta 1993.
Kenraali Gustaf Erik Magnusson kuoli 27. päivänä joulukuuta
vuonna 1993. Hänet on haudattu Hietaniemen hautausmaalle Helsinkiin.
Hävittäjien torjuntamenestys perustuu nopeaan
lähtövalmiuteen, kone on hälytyksen tullessa saatava heti taivaalle. Siitä
huolimatta, että tukikohta saattaa olla syrjäisen erämaajärven jäällä ja että
pakkanen paukkuu nurkissa.
Talvisodassa koettiin kolmen- ja neljänkymmenen asteen
pakkasia. Kylmyys hyydytti jopa lämmityslaitteet. Silloin mekaanikon oli
lähtövalmiuden takaamiseksi riisuttava moottorin peite ja käytettävä moottori
lämpimäksi.
Parinkymmenen asteen pakkasessa moottorin lämpimänä
pitämiseen riitti 500 watin lämmitin ja moottoripeite. Kovemmilla pakkasilla
käytettiin kahta lämmitintä. Öljy pysyi lämpimänä, kun öljysäiliöön työnnettiin
250 watin lämpöelementti.
Talvisodan sadastaviidestä päivästä lentokelpoisia päiviä
oli 68, mutta muinakin päivinä koneiden oli oltava lähtövalmiina sään nopean
paranemisen varalta. Hyvin mekaanikot saivatkin koneensa ilmaan:
torjuntalähtöjä oli talvisodan aikana 1942 kappaletta, ilmataistelulähtöjä 339,
suojauslentoja 240, maataistelulähtöjä
154 ja tiedustelulähtöjä 52 kappaletta.